29 August 2017

Apa batu loncatan bilateral ekonomi China-Malaysia?



SECARA  bilateral, hubungan ekonomi China-Malaysia memberi empat batu loncatan kepada rakyat di tanah air ini.

Demikian kata Duta China ke Malaysia Dr Huang Huikang dalam laporan Malaysia-China ties to see a ‘diamond era' dalam The Star 28 Ogos 2017.

Pertama, hubungan kedua-dua belah pihak semakin utuh.

Kedua, China muncul sebagai rakan perdagangan terbesar Malaysia dalam tempuh lapan tahun, Malaysia sahaja dijangka menerima 3 juta pengunjung China pada tahun ini, malah hasil pengaliran wang masuk dari pelancong China dianggarkan RM15 bilion.

Ketiga, Projek infrastruktur negara di Malaysia dilaksanakan secara usahasama dengan China, seperti China-Malaysia Qinzhou Industrial Park, Malaysia-China Kuantan Industrial Park, Malacca Coastal Industrial Park, East Coast Rail Link, Sabah Gas Pipeline, Nouth-South oil products pipeline, Alibaba dan Geely investments, etc.

Keempat, China Construction Bank dalam tahun 2015 buat kali pertama menerbitkan Bon Renminbi di Malaysia, dan Xiamen University Malaysia adalah adalah kampus universiti luar persisiran laut pertama milik negara.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus