03 April 2017

Pulau Pinang rekod terbaru imej bulan paling ketara dirakamkan dari bumi Malaysia



Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Ketua Menteri Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng memberitahu imej bulan yang berjaya dirakamkan menggunakan teleskop PIXO di Tech Dome Pulau Pinang adalah rekod reselusi paling tajam di tanah air ini.

"Buat kali pertama kita berjaya tangkap imej bulan menggunakan teleskop yang paling besar di wilayah Utara (Semenanjung Malaysia), yang disahihkan sebagai paling tajam di Malaysia," jelas Guan Eng kepada pemberita di Komtar pada 27 Mac lalu.

"Maka, saya berasa amat bangga dan ini (dirakamkan) di Tech Dome Pulau Pinang dekat Komtar, yang ditubuhkan oleh Kerajaan Negeri bersama-sama pihak swasta untuk menjadikan sains dan teknologi sebagai bidang yang begitu diminati oleh muda-mudi, khususnya pelajar-pelajar," jelas Guan Eng kepada pemberita di sini pada 27 Mac lalu.



Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan, Jagdeep Singh Deo; Exco Belia & Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Chong Eng turut sertai sidang media tersebut di Komtar.

Hadir sama, Pengarah Tech Dome Pulau Pinang (PTD), Datuk K. K. Lim, Ketua Pegawai Eksekutif PDT, Dr. Khong Yoon Long; Presiden Persatuan Astronomi Pulau Pinang (ASP) Dr. Chong Hon Yew serta jurugrambar astronomi, Lim Choon Kiat.

Guan Eng memuji bakat serta pengalaman Choon Kiat dalam menjelaskan kaedah satu-satu imej bulan yang ditangkap serta dinilai sebagai rekod resolusi paling tajam di negara ini.

LIM Choon Kiat

Sementara itu, Choon Kiat memberitahu gambar bulan yang ditangkap adalah 20,000 dengan 10,000 piksel, mampu dicetak secara jelas dengan 529 sentimenter (sm) panjang dan 264 sm lebar.

Katany lagi, saiz foto terbesar ketika ini yang boleh dirakam adalah 100 gigabait.

Choon Kiat memberitahu beliau akan menyerahkan hasil pasukannya itu kepada Malaysia Book of Records, untuk direkodkan sebagai imej bulan paling ketara yang diambil dari tanah air ini.

Difahamkan, imej bulan beresolusi paling tajam di Malaysia itu diambil menggunakan 16" Officina Stellare teleskop dengan panjang fokus 3,200mm dilengkapi dengan kanta 2x Barlow kepada 6,400mm.


Kamera QHY5-290M, khusus untuk objek sistem solar.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus