02 March 2016

160,989 warga emas layak tuntut RM100 mulai 5 Mac, umum Boon Poh

PHEE Boon Poh menunjukkan senarai penerima sumbangan warga emas RM100, pada sidang media di Komtar, tengah hari tadi.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEOEGE TOWN - Seramai 160,989 warga emas yang berdaftar dengan Kerajaan Negeri layak menuntut RM100 tunai dengan membawa vaucer berwajib ke 29 cawangan Maybank terpilih pada 5 dan 6 Mac ini, mulai jam 10.00 pagi hingga 3.00 petang.

Exco Kebajikan & Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar, Phee Boon Poh memberitahu, warga emas yang bertaraf orang kurang upaya (OKU) berdafar pula disyorkan menuntut sumbangan berwajib selepas jam 1.00 petang untuk mendapat layanan istimewa berwajib.

"Vaucer-vaucer telah dihantar sebelum 1 Mac lagi.

"Andai kata keluarga mereka (warga emas bertaraf OKU) membawa mereka dalam kereta, mereka boleh duduk dalam kereta, kami (wakil Kerajaan Negeri) di bank boleh ambil duit (RM100) dan beri kepada mereka," jelas Boon Poh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Puyu kepada pemberita di Komtar, tengah hari tadi.

Bagi wakil penerima, katanya, wajib mendapatkan 'Surat Pelepasan Tanggungjawab' daripada Pejabat ADUN, Ahli Parlimen atau Pejabat Pegawai Penyelaras Kadun (PPK) Pakatan Harapan, sebelum menuntut RM100 tunai di bank.

Tambah beliau, tuntutan tunai dengan menggunakan vaucer sah dalam tempoh 7 hingga 18 Mac sahaja, pada waktu operasi bank.

Selepas tahun 2008, pentadbiran Ketua Menteri Y.A.B Tuan Lim Guan Eng antara lain mengumumkan pemberian tunai RM100 tiap-tiap tahun kepada warga emas yang berusia 60 tahun dan ke atas, sebagai menghargai sumbangan mereka.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus