23 February 2016

RM220 juta bina kampus baharu KDU, Guan Eng anggar GDP RM2.2 bilion

KETUA Menteri (depan, tengah) diberi penjelasan mengenai gambaran pembangunan kampus baharu Kolej Universiti KDU Pulau Pinang, turut serta P. Kasturiraani (tiga dari kiri) di sini pada tengah hari tadi.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

BUKIT TAMBUN - Fasa satu pembinaan kampus baharu Kolej Universiti KDU Pulau Pinang di Batu Kawan yang bernilai RM220 juta dijangka siap paling lewat pada awal tahun 2019.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng memberitahu, pelaburan bidang pendidikan ke Pulau Pinang tersebut dianggarkan menjana Nilai Pembangunan Kasar (GDV) sebanyak RM2.2 bilion kelak.

"43 ekar tanah untuk projek pemajuan universiti ini dianggarkan menjana GDV sebanyak RM2.2 bilion.

"Kampus ini akan menjadi universiti metropolis yang pertama di Pulau Pinang, yang akan berkembang pesat di kawasan Batu Kawan," jelas Guan Eng pada Majlis Pecah Tanah Projek Pemajuan Kampus Baharu Kolej Universiti KDU Pulau Pinang di sini, tengah hari tadi.

Ahli Parlimen Batu Kawan, P. Kasthuriraani dan dan Pengurus Besar Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC), Dato' Rosli Jaafar dan Yang di-Pertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Dato' Maimunah Mohd. Sharif turut sertai majlis tersebut.

Hadir sama, Pengerusi merangkap Pengarah Eksekutif Paramount Corporation Berhad, Dato’ Teo Chiang Quan, Jeffrey Chew (Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Paramount Corporation Berhad), Datin Teh Geok Lian (Ketua Pegawai Eksekutif Paramount Pendidikan) dan Dr. Chong Beng Keok (Naib Canselor Kolej Universiti KDU Pulau Pinang).

Menurut Guan Eng, pemajuan kampus baru berkenaan sekaligus mempercepat rancangan Kerajaan Negeri melalui PDC untuk menjadikan kawasan sekitar Bandar Cassia dekat Batu Kawan sebagai bandar setelit pintar masa depan di negeri ini.

Tambah Guan Eng, di sini juga akan dilengkapkan dengan beberapa presaranan pembangunan lain, seperti hospital, geduang IKEA pertama di luar Lembah Klang, padang golf, sekolah, perumahan awam dan taman tema rekresi.

Susulan itu, Guan Eng yang juga Exco Hal Ehwal Tanah & Pembangunan Tanah, Penerangan, Kebudayaan & Kesenian, Warisan dan Hal Ehwal Bukan Islam turut merakamkan penghargaan kepada Paramount Corporation Berhad dan pentadbiran Kolej Universiti KDU Pulau Pinang kerana memilih Pulau Pinang sebagai destinasi pelaburan pendidikan.

Pada sidang media selepas itu, Geok Lian memberitahu bahawa kampus baru itu mampu menampung kapasiti maksimum seramai 5,000 mahasiswa.

KDU University College Penang merupakan anggota Paramount Pendidikan, yang bertanggungjawab menawarkan pendidikan berkualiti daripada peringkat sekolah rendah, sekolah menengah aliran tempatan dan antarabangsa.

Perbadanan itu turut menawarkan pelbagai program eksekutif dan pembangunan profesional peringkat ijazah dan lepasan ijazah.

Kampus baru di Batu Kawan ini akan dibina ketika Pendidikan Paramount meraikan ulang tahun ke-30 pada 2013, dengan mempunyai kira-kira 80,000 pelajar sejak penubuhannya.

Paramount Pendidikan adalah cabang pendidikan Paramount Corporation Berhad, sebuah syarikat awam yang disenaraikan di pasaran utama Bursa Malaysia Securities Berhad, terlibat dalam pelbagai perniagaan penting, merangkumi pembangunan hartanah.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus