01 September 2015

Masjid At-Taqwa Taman Bertam Indah ketiga terbaik di Malaysia

MASJID At-Taqwa Taman Bertam Indah.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Masjid At-Taqwa Taman Bertam Indah dalam Kawasan Parlimen Kepala Batas baru-baru ini diberi Anugerah Masjid Kariah Ketiga Terbaik Peringkat Kebangsaan 2014, yang dianjurkan oleh agensi persekutuan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

ROSIDI Hussain
Ahli Majlis bagi Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Rosidi Hussain berharap, pengiktirafan tersebut memberi galakan kepada jawatankuasa-jawatankuasa kariah lain untuk meningkatkan mutu pengurus masjid serta dakwah Islamiah di kawasan masing-masing.

“Masjid As-Salam Puchong Perdana dipilih menerima anugerah untuk tempat perdana, kedua, Masjid Saidina Abu Bakar (dekat) Bangsar, dan Masjid At-Taqwa dari Pulau Pinang mendapat tempat ketiga.

“Ertinga, ketiga-tiga masjid ini daripada negeri yang diperintah oleh Kerajaan 'Rakyat' Pulau Pinang dan Selangor

“Seperti di Pulau Pinang, Kerajaan Negeri tidak campur tangan dalam tadbir urus masjid, jawatan diberika kepada 'ahlinya' (yang layak), sama ada dipilih oleh ahli kariah atau lantikan majlis (MAINPP),” jelas Rosidi yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Masjid dan Hal Ehwal Kariah semasa dihubungi wartawan.

Justeru, beliau menyeru semua ahli jawatankuasa kariah masjid supaya menyemarakkan ukhwah Islamiah serta saling bekerjasama dengan Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Abdul Malik Abul Kassim dan Yang di-Pertua MAINPP, Dato' Mohd. Salleh Man dalam memperkasakan dakwah di negeri ini.

“Pembangunan masjid daripada segi fizikal, sama ada penambahbaikan atau pembinaan masjid baru kebanyakannya di bawah JAKIM dengan kerjasama ICU (Unit Penyelarasan Pelaksanaan langsung dengan Jabatan Perdana Menteri, JPM).

“Tetapi, keutamaan kita (MAINPP) di peringkat Negeri ini adalah memperkasakan program kebajikan, dakwah Islamiah dan meingkatkan kualiti pengurusan masjid sendiri,” jelas Rosidi lagi.

Perkembangan terbaru ini sekaligus menyerlahkan kemampuan Kerajaan Negeri melalui MAINPP dalam memartabatkan Islam di Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus