12 August 2015

Ringgit susut, RMK-11 tak relevan lagi, kata Guan Eng

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB
Gambar: DARWINA MOHD. DAUD

GEORGE TOWN - Ringgit Malaysia (RM) jatuh mencecah RM4 bagi sedolar AS dengan angka merosot serendah 4.0035 pada jam 9.35 pagi tadi dan meningkat sedikit pada nilai RM3.99 sedolar AS pada jam 9.50 pagi, lapor Bloomberg.

LIM Guan Eng
Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, kejatuhan nilai RM kira-kira 20 peratus dalam tempoh 12 bulan terakhir ini bukan sahaja menjadikan prestasi paling teruk di Asia, berbanding krisis kewangan Asia pada tahun 1997.

Bahkan, katanya, Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) yang dibentangkan oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 21 Mei lepas seakan tidak lagi relevan kini.

“Ini kejatuhan paling rendah sejak krisis kewangan Asia pada 1997.

“Rancangan Malaysia Ke-11, saya fikir tidak lagi relevan (kerana keadaan ekonomi pada ) tahun lepas dan sekarang sangat berbeza,” jelas Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan pada sidang media di sini petang tadi. 

Difahamkan, kemerosotan nilai matawang negara antara lain berpunca oleh kejatuhan harga minyak mentah 'Brent' yang mengurangkan hasil negara, selain perubahan kadar faedah rizab persekutuan AS.

Daripada aspek politik pula, dilaporkan, Najib sendiri belakangan ini dilihat menjadi perhatian dunia, susulan kemasukan sumbangan RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya, selain, kontroversi 1MDB yang melanda politik ekonomi tanah air.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus