08 June 2015

200 buru gelaran "Raja Joran" AgroFest P.Pinang 2015

DR. Afif Bahardin (tengah) diiringi wakil penganjur (kanan) meraikan kejayaan seorang peserta (kiri) menangkap ikan di sini pada Sabtu lepas, dalam memburu gelaran 'Raja Joran' pada karnival AgroFest 2015 Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
RELEKS...suasana releks peserta di sekeliling tasik buatan Tapak Ekspo Seberang Jaya pada Pertandingan Memancing di sini, Sabtu lepas.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB


GEORGE TOWN - Hampir 200 peserta memburu gelaran Raja Joran dalam pertandingan pancing di kolam Tapak Ekspo Seberang Jaya di sini, sempena sambutan AgroFest Pulau Piinang 2015, kelmarin.


Exco Pertanian & Industri Asas Tani, Pembangunan Desa dan Kesihatan, Dr. Afif Bahardin memberitahu bahawa karnival ini merupakan ekspo pertanian paling besar di negeri ini.


Selain pertanding yang mendapat sambutan menggalakkan daripada kaki pancing, saya berasa, AgroFest 2015 boleh ada beberapa karnival yang baru untuk tarik pengunjung ke sini, antaranya binatang kambing dan ladang mini pelbagai sayuran," 


"Kita harap karnival kali ini boleh menerima lebih 30,000 pengunjung," ujar Dr. Afif yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Jaya kepada wartawan, selepas merasmikan pertandingan pancing ikan tersebut.


Semalam, majlis perasmian pembukaan Agrofest Pulau Pinang 2015 dirasmikan sendiri oleh Yang Dipertua Negeri, Tuan Yang Terutama (TYT) Tun Datuk Seri Utama Dr. Abdul Rahman Abbas.


Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng turut berucap pada majlis tersebut.


Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Abdu Malik Abul Kassim, Lim Hock Seng (Exco Kerja Raya, Utiliti dan Pengangkutan) dan kepemimpinan Kerajaan Negeri yang lain turut hadir.


Karnival kali ini menyediakan 30 gerai kekal, 40 khemah usahawan untuk dilawati oleh pengunjung, sama ada dalam negeri atau luar negara.


Itu, tidak termasuk pelbagai ladang bunga-bungaan, sayur-sayuran, binatang ternakan dan sebagainya, yang semestinya menarik minat pengunjung ke sini.


Karnival tahunan yang berlangsung pada Khamis lepas akan berakhir pada tengah malam Ahad baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus