25 May 2015

Hock Seng respons Menteri isu peruntukan persekutuan selenggara jalan P.Pinang

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Peruntukan tahunan Kerajaan Pusat sehingga 31 Mac lalu untuk membiayai kerja-kerja penyelenggaraan jalan-jalan di negeri ini direkodkan sebanyak RM23.61 juta, bukanlah RM27.37 juta sebagaimana disebut oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof pada 5 Mei lepas.

LIM Hock Seng
Exco Kerja Raya, Pengakutan dan Utiliti, Lim Hock Seng berkata, Kerajaan Negeri melalui beberapa agensi pelaksana seperti Jabatan Kerja Raya (JKR), Jabatan Pengairan & Saliran (JPS), Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) sebenarnya telahpun membelanjakan sebanyak 66.79 peratus atau RM15.77 juta.

Justeru, katanya lagi, Kerajaan Negeri bukanlah membelanjakan RM12.819 juta sahaja, seperti disebut Fadillah.

“Kenyataan Yang Berhormat Menteri Kerja Raya tersebut mungkin hanya merujuk kepada JKR sahaja dan tidaklah menyeluruh, kerana tidak dimasukkan butiran peruntukan-peruntukan yang disalurkan oleh agensi pelaksana yang lain seperti PBT, JPS, kedua-dua PBT (Pihak Berkuasa Tempatan iaitu MBPP dan MPSP) dan (kelima-lima) Pejabat Daerah,” jelas Hock Seng dalam kenyataan bertulisnya kepada wartawan di sini baru-baru ini.

Tambah Hock Seng, baki peruntukan persekutuan berjumlah kira-kira RM10.84 juta adalah dalam tanggungan bagi projek-projek berwajib yang masih dilaksanakan di negeri ini.

“Pembayaran (bagi baki projek penyelenggaraan yang sedang dibuat) akan hanya dibuat setelah projek disiapkan dan disahkan kesempurnaan,” jelas Hock Seng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Jermal.

Sementara itu, Hock Seng turut memberi penjelasan pada kenyataan Fadillah yang mendakwa Jabatan Audit Negara pada tahun lepas menegur Kerajaan Negeri Pulau Pinang, kononnya hanya membelanjakan RM52.69 juta daripada keseluruhan RM63.47 juta peruntukan Kerajaan Persekutuan untuk kerja-kerja penyelenggaraan jalan-jalan negeri.

Daripada pembentangan Laporan Ketua Audit Negara, Hock Seng memberitahu bahawa peruntukan MARRIS atau Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya pada tahun 2014 kepada Kerajaan Negeri adalah berjumlah RM94.62 juta, manakala sebanyak RM100.57 juta bersamaan 106.3 peratus telahpun dibelanjakan.

“Daripada laporan Ketua Audit Negara tersebut juga, dan exit conference pada 28 April 2015, telah memuji keupayaan agensi-agensi Negeri dalam melaksanakan projek-projek penyelenggaraan jalan-jalan negeri, dan bukan seperti kenyataan membidas (oleh) Yang Berhormat Menteri Kerja Raya,” respons Hock Seng.


No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus