23 April 2015

Mohd. Rashid Hasnon bertemu mangsa bencana ribut Penaga

MOHD. Rashid Hasnon menyerhakan sumbangan peribadi kepada salah seorang warga emas (paling kiri) yang rumahnya mengalami kerosakan dipukul ribut baru-baru ini, sambil disaksikan oleh Hakmal Effendi Ishak (paling kanan), Zolkifly Md. Lazim (dua dari kanan) dan Ridwan Osman (tiga dari kanan) di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

PENAGA - Kira-kira 81 buah rumah di Kampung 20 Pasir Gebu serta beberapa desa lain di sekitar Kawasan Dewan Undangan Negeri (KADUN) Penaga di sini yang mengalami kerosakan akibat ribut dalam satu kejadian baru-baru ini mendapat perhatian Timbalan Ketua Menteri I, Dato' Mohd. Rashid Hasnon sendiri..

Pada pertemuan itu, beliau turut menyerahkan sumbangan peribadi kepada 10 keluarga terpilih, sementara menunggu bantuan berwajib daripada Tabung Bencana T.Y.T. di bawah Kerajaan Negeri.

“Ini adalah sumbangan peribadi saya kepada 10 keluarga terpilih dahulu, sementara menunggu bantuan segera yang mesti disalurkan dalam tempoh 24 jam.

“Dari Tabung T.Y.T, maksima yang boleh dituntut adalah sebanyak RM5,000 dan ia bergantung pada (proses) taksiran (kerugian bencana),” jelas Mohd. Rashid yang juga Exco Pembangunan Industri, Perdagangan Antarabangsa, Pembangunan Usahawan, Koperasi dan Perhubungan Masyarakat, semasa melawat kawasan bencana pada hari kejadian.

Ketua Penolong Pegawai Daerah Seberang Perai Utara, Hakmal Effendi Ishak, 'Penghulu' Alias Mid, Pegawai Penyelas KADUN Penaga, Ridwan Osman dan Pengerusi Badan Bukan Kerajaan (NGO) Penaga Care, Zolkifly Md. Lazim turut menyertai lawatan kerja tersebut.

Hakmal Effendi yang ditemui kemudian memberitahu bahawa pihaknya turut memobilisasi kakitangan berwajib daripada pejabat-pejabat daerah lain demi memastikan proses menyalurkan bantuan berwajib lancar.

“Sejak jam 1.00 pagi tadi (22 April lepas), pasukan saya telah turut dan buat penilaian (taksiran kerosakan) pada 47 buah rumah dahulu kerana bantuan mesti disampaikan dalam tempoh 24 jam.

“Kalau tengok keadaan kerosakan satu-satu rumah agak berbeza walaupun semua rumah sepanjang (laluan) angin ribut ini mengalami kerosakan.

“Selepas kejadian itu, saya sendiri mendapatkan maklum balas daripada JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran) bahawa keadaan taburan hujan luar biasa di sini,” jelas beliau kepada wartawan.

Mangsa, Normah Abu Bakar, 50, memberitahu bahawa hujan ribut yang bersilih gantin melanda kawasan kejadian sekitar jam 9.30 malam hari sebelumnya lagi.

“Apabila saya sedar hujan ribut sampai menggoncang bumbung rumah saya, saya pun lari membawa dua cucu lari berlindung di rumah jiran, kerana rumah mereka tak kena.

“Habis semua bumbung dari depan rumah sehingga ke dapur 'tiada' (musnah dipukul hujan ribut),” jelas mangsa.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus