20 November 2014

RM90,000 kos bina jalan alternatif Bukit Kukus dibiayai PLB

WONG Hon Wei (enam dari kiri) menyaksikan Ong Choo Hoon (tujuh dari kiri) menyerahkan cek baki bantuan berjumlah RM54,000 kepada Chin Leong Kong (empat dari kiri) di sini, petang tadi.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Kumpulan PLB bersetuju membiayai keseluruhan kos pembinaan jalan altenatif ke puncak Bukit Kukus dekat Paya Terubong yang berjumlah RM90,000 demi kepentingan penduduk setempat, susulan bencana tanah runtuh pada 9 September lepas di sini.

Wong Hon Wei selaku Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata demikian selepas mengadakan perbincangan ringkas dengan wakil penduduk dan wakil PLB.

"Ini bukan pampasan, tetapi sejenis bantuan bencana tanah runtuh daripada PLB kerana membabitkan tanah PLB, serta menyukarkan akses lima keluarga terbabit ke kawasan perumahan mereka di atas Bukit Kukus tersebut.

"RM36,000 telahpun diberikan kepada penduduk dan baki RM54,000 lagi akan PLB serahkan kepada wakil penduduk dalam bentuk cek sekarang," ujar Hon Wei yang juga ADUN Air Itam kepada wartawan di sini, petang tadi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paya Terubong, Yeoh Soon Hin dan Pengarah Kejuruteraan bagi Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Ir Addnan Mohd. Razali turut menyertai majlis tersebut.

Pada majlis tersebut, Pengerusi Eksekutif Kumpulan PLB, Datuk Seri Ong Choo Hoon sendiri menyerahkan cek berjumlah RM54,000 kepada wakil penduduk, Chin Leong Kong.

Difahamkan, kerja-kerja memajukan jalan alternatif sementara tersebut akan dilakukan sendiri oleh kontraktor yang dilantik oleh penduduk terbabit.

Sebahagian Bukit Kukus merupakan kawasan dusun durian persendirian, didiami turun temurun oleh lima keluarga besar berkenaan sejak hampir 100 tahun dulu.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus