23 November 2014

Jahara, pembangkang bangkit lagi isu pindah Pengkalan TUDM Butterworth ke Ara Kuda

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

TELUK AIR TAWAR - Syor Putrajaya untuk memindahkan kem Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dari Butterworth ke Ara Kuda dekat Tasek Gelugor yang dijangka akan menjejaskan sokongan pengundi kepada Barisan Nasional kelak, sekali lagi dibangkitkan oleh Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid.

Jahara, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teluk Air Tawar menuntut Kerajaan Negeri mendedahkan status ketuanpunyaan tanah tapak TUDM sedia ada di Butterworth.

Ketua Menteri YAB Tuan Lim Guan Eng berkata tanah tapak TUDM Butterworth berkenaan adalah di bawah Pesuruhjaya Tanah Persekutuan.

Katanya lagi, tanah itu terdiri oleh 362 lot yang berkeluasan 1,006.75 ekar.

"Daripada jumlah tersebut berjumlah 329 hakmilik telahpun dikeluarkan kepada Pesuruhjaya Tanah Persekutuan," ujar Guan Eng dalam Jawapan Bertulisnya di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang dekat George Town pada 7 November lepas.

Sementara itu, beberapa ADUN Pakatan Rakyat semasa persidangan baru-baru ini mendesak pembangkang menyatakan pendirian berhubung syor Kerajaan Pusat memindahkan kem TUDM ke Ara Kuda, yang dijangka akan memusnahkan kampung-kampung Melayu.

Jahara bersama-sama ADUN Pulau Betong Sr. Muhamad Farid Saad masing-masing berkata semua wakil rakyat pembangkang turut tidak bersetuju dengan syor tersebut, serta dalam proses untuk mendapatkan maklum balas lanjut daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Memetik laporan berita The Malaysian Insider, wakil rakyat Umno sepatutnya bertemu presiden mereka, Najib pada 14 April lepas.

Wakil rakyat Umno akan bertemu presiden parti mereka, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 14 April untuk membentangkan kes tersebut.

Jahara dilaporkan berkata, pemindahan pangkalan ke Ara Kuda yang berdekatan dengan batasan Pulau Pinang-Kedah kira-kira 20 kilometer dari lokasinya kini di Butterworth adalah tidak wajar.

Bagaimanapun, katanya, syor pemindahan tegur bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Ini kerana, pihak pembangkang pada tahun 2008 mendapat manfaat daripada sokongan BN kepada Penang Global City Centre (PGCC) yang bernilai RM25 bilion di Penang Turf Club, yang seluas 105 hektar.

PGCC yang dikenali sebagai kawasan pembangunan komersial terbesar di Pulau Pinang sepatutnya merangkumi dua hotel lima bintang, pusat seni persembahan, cawangan beli-belah mewah, dua bangunan, hartanah kediaman dan sebuah pusat konvensyen.

Empat puluh buah bangunan, bermula daripada 12 hingga 66 tingkat, termasuk dua bangunan “senget” yang ikonik, serta dua hotel lima bintang dan kediaman mewah juga termasuk dalam projek tersebut.

Pakatan Rakyat memenangi Pulau Pinang pada Pilihan Raya Umum 2008 dan segera membatalkan projek tersebut sebaik sahaja memegang jawatan.

Jahara akhirnya mengaku bahawa lokasi baru di Ara Kuda untuk pangkalan tersebut milik agensi persekutuan, iaitu Lembaga Pembangunan Wilayah Pulau Pinang (Perda).

Jahara berkata Perda sudah pun memperuntukkan tanah tersebut untuk pembangunan kediaman berkos rendah yang sepatutnya sebahagian daripada 20,000 perumahan yang dijanjikan kerajaan Pulau Pinang oleh Putrajaya pada Disember 2012, enam bulan sebelum Pilihan Raya Umum 2013.

Tanah Ara Kuda yang dimiliki Perda itu berukuran 809 hektar. Kebanyakannya digunakan untuk kegunaan pertanian, termasuk sebuah taman makanan, manakala sebanyak 162 hektar diperuntukkan untuk projek kediaman berkos rendah.

Jahara berkata lembaga pengarah Perda menolak sebarang cadangan untuk tanah di Ara Kuda dijual dalam perjanjian “tukar tanah” yang berkaitan dengan pangkalan tentera udara itu.

Katanya, Pelan pembinaan semula itu, termasuk pertukaran tanah, disahkan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein di Parlimen pada 18 Mac.

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri juga berkata dalam Parlimen bahawa pangkalan tersebut akan dipindahkan ke kawasan pedalaman Ara Kuda.

"Kami membantah cadangan projek ini untuk beberapa sebab, selain daripada tanah ini memang peruntukkan Perda untuk membina perumahan berkos rendah," kata Jahara kepada The Malaysian Insider.

Wakil BN pula mengatakan tiada justifikasi untuk pemindahan tersebut, baik daripada segi keperluan tentera mahupun keselamatan.

Lokasinya kini berdekatan dengan laut, lebih strategik dan sesuai untuk tentera udara, berbanding dengan kawasan yang dicadangkan.

Pembinaan semula pangkalan udara tersebut akan memberi kesan besar ke atas penduduk dan memberi impak kepada geopolitik Teluk Air Tawar, kata Jahara.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus