10 November 2014

Guan Eng hasrat bawa sistem sekolah vokasional Jerman ke P.Pinang

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Kerajaan Negeri berhasrat untuk membawa sistem pendidikan vokasional dari Jerman ke negeri ini, dengan konsep sistem persekolahan didirikan dalam kilang demi melahirkan pelatih mahir.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata demikian semasa membentangkan Bajet 2015 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang di sini, Jumaat lepas.

"Perbincangan sedang dijalankan dan kalau ini berjaya, bukan sahaja ia adalah kali pertama di Malaysia, tetapi, akan membuka suatu ruang dan dunia baru kepada anak negeri Pulau Pinang," kata Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih.

Tambah beliau, Kerajaan Negeri juga bercadang Penang Science Cafe (PSC), Penang Tech Dome (PTD) dan Penang Learning Center (PLC) yang menawarkan STEM (Science Technology English Maths) demi meningkatkan mutu pengajian subjek-subjek berkenaan.

"PISA (Programme for International Students Assessment) menilai penguasaan sains dan matematik pelajar Malaysia berumur 15 tahun (yang) bukan sahaja tiga tahun ketinggalan dengan negara maju seperti Singapura dan Korea Selatan, tetapi juga lebih mundur daripada Thailand dan Vietnam," ujar Guan Eng lagi.

Dalam perkembangan sama, katanya, Kerajaan Negeri membina Pusat Pembelajaran Karpal Singh di Kampung Buah Pala dengan kos RM5 juta dibiayai oleh ECM-Libra Faoundation untuk pengajian bersepadu ESTEEM (Engagement Teaching, Science, Technology, Engineering, English dan Mathematics).  

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus