12 November 2014

Buka pantai 'swasta' untuk awam, syor ADUN Pulau Tikus

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tikus, Yap Soo Huey mensyor beberapa kawasan pantai tertentu yang masih diswastakan kepada hotel mewah tertentu wajar dipertimbang untuk dibuka kepada orang awam.

Ini kerana, katanya, kebanyakan rakyat Pulau Pinang tidak mampu mendiami kondomonium mewah yang dilengkapi kolam renang atau menjadi ahli kelab eksklusif, seperti Penang Club, Penang Sports Club, Chinese Recreation Club dan Penang Swimming Club.

"Nama negeri kita Pulau Pinang, tetapi rakyat Pulau Pinang jarang mendapat peluang bermandi renang.

"Pantai adalah khazanah bumi negeri, tetapi, kebanyakan telah dijual dan diswastakan.

"Pantai dan Coastline (garis pantai)negeri Pulau Pinang seharusnya dijadikan kepunyaan awam," ujar Soo Huey di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang di sini tadi.

Tambah beliau, Kerajaan Negeri perlu berusaha untuk membuka garis pantai dari Persiaran Gurney ke pusat bandar George Town atau Strait Quey ke George Town untuk dinikmati oleh orang awam.

Bagaimanapun, beliau menyambut peruntukan RM3 juta untuk perkhidmatan perunding untuk membina sebuah kompleks kolam renang dekat Paya Terubong, sebagaimana diumum dalam Bajet 2015 Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus