19 September 2014

Losyen repellent mampu kurangkan risiko gigitan aedes – Exco Kesihatan

DR. AFIF Bahardin (tujuh dari kiri), Lee Khai Loon (lapan dari kiri) bersama-sama pemimpi komuniti setempat pada Majlis Kempen Penggunaan Repellent Peringkat Negeri di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

MACHANG BUBUK - Produk losyen penghalau nyamuk (mosquito repellent) yang diperkenalkan oleh syarikat Fumakilla diharap turut menjadi alternatif kegunaan warga negeri ini dalam mengurangkan risiko dijangkiti wabak denggi, kata Exco Pertanian & Industri Asas Tani dan Kesihatan, Dr. Afif Bahardin.

“Kegunaan losyen repellent adalah satu lagi kaedah untuk mengurangkan risiko digigit nyamuk aedes, yang boleh kita cuba amalkan,” ujar Dr. Afif pada Majlis Kempen Penggunaan Repellent Peringkat negeri Pulau Pinang di pasar raya Tesco Bukit Mertajam di sini baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Machang Bubuk, Lee Khai Loon, wakil Jabatan Kesihatan Negeri dan wakil korporat syarikat Fumakilla turut hadir pada majlis tersebut.

Dr. Afif yang juga ADUN Seberang Jaya berkata, Kerajaan Negeri akan menggunakan apa jua kaedah yang difikirkan berkesan demi memerangi wabak denggi di negeri ini.

Bercakap pada sidang media selepas itu, Dr. Afif turut memprotes tangkapan beramai-ramai anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) pada Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri, 31 Ogos lepas.

“Kalau PPS yang ditubuhkan berdasarkan bidang kuasa Kerajaan Negeri pun dianggap tidak sah, jangan pula penubuhan COMBI (Communication for Behavioural Impact) yang ditubuhkan di bawah Kerajaan Negeri untuk mencegak penyakit zoonotik pun selepas ini, turut dilarang atas alasan tidak ditubuhkan di bawah ROS (Pendaftar Pertubuhan),” respons Dr. Afif yang juga ADUN Seberang Jaya.

Direkodkan, demam denggi di negeri ini meningkat sebanyak 531 kes atau 174.7 peratus kepada 835 kes bagi tempoh Januari hingga 14 Jun lepas, berbanding 304 kes bagi tempoh sama tahun lepas.  

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus