21 January 2014

Wabak denggi Perkampungan Jawi serius :Soon Lip Chee

TiGA daripada 24 pemilik premis sekitar Perkampungan Jawi diberi kompaun sehingga RM500 dalam empat operasi berasingan membabitkan Pejabat Kesihatan Daerah Seberang Perai Selatan (SPS) kerana dikenalpasti sebagai lokasi positif pembiakan nyamuk Aedes.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jawi, Soon Lip Chee berkata, situasi itu serius memandangkan sebanyak 64 kes direkodkan di daerah berkenaan pada tahun 2013 berbanding 60 kes pada tahun sebelumnya.

"Saya sangat memandang serius isu ini kerana satu lagi wabak telah diisytiharkan di Perkampungan Jawi untuk tahun 2014 dengan bilangan dua kes disahkan dan tujuh kes disyaki (suspek denggi)," ujar beliau pada satu sidang media baru-baru ini.

Demi membasmi pembiakan nyamuk Aedes, beliau berkata, Jabatan Kesihatan Daerah turut melaksanakan aktiviti 'larvaciding' serta empat kali semburan kabus di kawasan-kawasan berwajib, termasuk pada sistem perparitan sedia ada yang dakwa masih tidak sempurna.

Tidak cukup dengan itu, katanya lagi, tujuh banting turut dinaikkan di sekitar Perkampungan Jawi demi mengajak warga setempat menyertai kempen membasmi wabak berbahaya itu.

"Ini macam kempen nilai untuk tujuan pencegahan," jelas begitu.

Dalam tempoh Januari hingga 21 Disember 2013, sebanyak 41,226 kes denggi dilaporkan meliputi seluruh negeri.

Dari jumlah kes itu, ngka kematian direkodkan meningkat 151 peratus atau 88 kematian pada tahun 2013 berbanding 35 kematian pada tahun sebelumnya.

Pulau Pinang direkodkan antara negeri yang menunjukkan peningakatan kes denggi pada tahun 2013 berbanding tahun berikutnya, iaitu sebanyak 31 peratus.

Tujuh kematian direkodkan di Pulau Pinang pada tahun lepas, manakala, satu kes kematian terbaru dua minggu lepas.

Kapsyen: Soon Lip Chee (kanan) bersama-sama pegawainya menunjukkan satu sempel air positif jentik-jentik yang diambil di sekitar Perkampungan Jawi di sini baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus