16 December 2013

Rusuhan Indon di Betong andaian semata-mata, dalih polis

Kawasan Betong dekat Sarawak pula desas-desus rujuk rusuhan apabila warga Indonesia yang bekerja di Ladang Raja Udang, Pusa yang terletak 300 meter dari Kuching dilaporkan mati ditembak selepas menyerang polis.

Mangsa dikatakan mengamuk serta mencederakan rakan, sebelum cuba ditenangkan oleh polis hampir setengah jam.

Ekoran itu, khalayak mengaitkan insiden itu dengan peristiwa serupa yang tercetus di negara jiran, Singapura baru-baru ini yang turut mengorbankan jiwa warganegara.

Ketua Polis Betong, ASP Wan Zaizodin Wan Jaafar bagaimanapun berdalih, keadaan keselamatan di wilayah itu terkawal serta tiada rusuhan berlaku seperti yang dikhabarkan.

"Saya minta tiada lagi pihak yang menyebarkan khabar angin kononnya ada rusuhan berlaku. Apa yang berlaku hanya andaian semata-mata," dalih Wan Zaizodin dalam satu laporan Bernama, kelmarin.

Ujar Zaizodin lagi, sepasukan anggota polis ditempatkan di kawasan berkenaan, sekaligus menimbulkan pelbagai tanda tanya, termasuk mengenai insiden rusuhan yang dikhabarkan itu.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus