23 December 2013

Modul baru perlu ganti BTN, PLKN di P.Pinang - Siew Khim

Kerajaan Negeri diminta mempertimbangkan cadangan mewujudkan modul modal insan tersendiri khusus untuk remaja Pulau Pinang memandangkan kualiti Biro Tata a Negara (BTN) dan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) banyak dipertikai sebelum ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pinang, Lim Siew Khim (gambar) mencadangkan, Kerajaan Negeri melalui Perbadanan Belia Pulau Pinang (PYDC) memulakan projek perintis itu menggunakan RM250,000 yang diperuntukkan untuk aktiviti belia dan sukan, sebagaimana diumum dalam Bajet 2014 Pulau Pinang.

"BTN menerima kritikan banyak pihak kerana pernah didedahkan menyemarakkan fahaman rasis...begitu juga dengan PLKN yang didakwa tidak memberi manfaat yang banyak kepada para pelatih.

"Saya mencadangkan dari modul khusus," ujar Siew Khim di DUN Pulau Pinang dekat George Town baru-baru ini.

Beliau berkata, modul SPICE atau Spiritual, Physical, Intellectual, Communication & Emotion yang diperkenalkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mungkin boleh membantu Pulau Pinang untuk mewujudkan modul modal insan tersendiri khusus kepada belia di negeri berkenaan nanti.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus