Skip to main content

TYT, Abdul Malik agih 60 sumbangan Ramadan

TUN Abdul Rahman Abbas (lima dari kiri) bersama-sama kepemimpinan Kerajaan Negeri pada majlis jamuan berbuka puasa di sini baru-baru ini.

ABDUL Malik Abul Kassim (kiri sekali) menyerahkan sumbangan ehsan kepada seorang ibu sambil diperhati oleh Sim Tze Tzin (dua dari kiri) dan Mohd. Rashid Hasnon (tiga dari kiri) dalam majlis amal di sini baru-baru ini.

YANG Di-Pertua Negeri, Tuan Yang Terutama (T.Y.T), Tun Abdul Rahman Abbas baru-baru ini menyertai Jamuan Berbuka Puasa bersama-sama lebih 200 warga Batu Maung di sini.

Mewakili tuan rumah, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Maung, Datuk Abdul Malik Kassim pula mengagih sumbangan kepada 60 Fakir dan Miskin sempena menyambut bulan Ramadan dan persiapan Hari Raya Puasa.

Abdul Malik yang juga Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata, tujuan pensyariatan (maqasid asy-syariah) zakat antaranya adalah bagi mensucikan jiwa serta menyambung persadaraan antara golongan yang berkemampuan dan sebaliknya.

Justeru, katanya lagi, kewajipan membayar zakat fitrah melalui Zakat Pulau Pinang (ZPP) sekaligus membantu meringankan hidup golongan asnaf terpilih.

“Bantuan ini kita berikan setiap tahun bertujuan meringankan beban golongan miskin dan kurang berkemampuan, selain, menambah kegembiraan mereka menyambut (ibadah) Ramadhan,” ujar beliau.

Timbalan Ketua Menteri I, Mohd. Rashid Hasnon dan Sim Tze Tzin (Ahli Parlimen Bayan Baru turut hadir pada program amal tersebut.