05 August 2013

TKM1 seru jabatan awam utamakan produk kehijauan

TiMBALAN Ketua Menteri I, Mohd. Rashid Hasnon (gambar) menyeru semua jabatan kerajaan supaya mengutamakan pembelian produk kehijauan demi merealisasi kempen Pulau Pinang Bersih, Hijau Selamat dan Sihat. 

Beliau semasa merasmikan majlis Taklimat Perolehan Hijau dan Garis Panduan 2013 berkata, Pulau Pinang dikatakan antara negeri yang berjaya melaksanakan kempen Tiada Beg Plastik Percuma serta larangan penggunaan polisterin yang lebih dikenali sebagai 'keranda putih'. 

Ekoran itu, katanya, tidak harianlah sekiranya kadar kitar semula di negeri berkenaan paling tinggi berbanding negeri-negeri lain, iaitu 24 peratus sekarang dan mensasarkan kadar 40 peratus pada tahun 2018 nanti. 

“Saya menyeru supaya jabatan-jabatan kerajaan memulakan pembelian hijau dan mempraktikkan amalan hijau di pejabat masing-masing. 

“Melalui amalan ini, kita akan dapat menyaksikan 'benih' ekonomi hijau yang dapat meningkatkan kesejahteraan manusia dan ekuiti sosial,” ucap beliau di sini baru-baru ini. 

Mohd. Rashid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Jerejak berkata, Hari Alam Sekitar Sedunia yang diraikan baru-baru ini pun antara lain turut memberi perhatian pada pri penting penggunaan produk kehijauan. 

Perkembangan terbaru itu sekaligus dijangka mampu menarik minat lebih banyak pihak yang prihatin dengan pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar supaya bertandang ke negeri berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus