05 August 2013

Pejabat KM fokus selesai isu warganegara

P. Ramasamy (empat dari kiri) bersama-sama Pegawai Pembantu Kewarganegaraan dalan satu sidang media di sini baru-baru ini.

PEJABAT Ketua Menteri giat mengumpulkan maklumat mengenai rakyat Pulau Pinang yang tidak mempunyai Sijil Kelahiran, Kad Pengenalan atau sekadar mempunyai taraf pemastautian tetap di negeri berkenaan.

Demi menyelesaikan masalah malar segar itu, lima Pegawai Pembantu Kewarganegaraan dilantik membantu kumpulan sasaran supaya mampu mengemukakan permohonan warganegara lengkap sebagaimana digaris oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Mereka, Chiam Heng Aik, Abdul Rahim Mohamed Nor, Ketanasamy @ Krishnsamy, A. Subramaniam, R. Gunalan.

"Kerajaan Negeri sememangnya mengambil initiatif pelantikan pegawai-pegawai kewarganegaraan walaupun pemohonan dapat dimukakan sendiri ke Jabatan Pendaftaran Negera Pulau Pinang.

"Ini disebabkan kebanyakan penduduk tanpa kerakyatan hanya mempunyai tahap pendidikan yang rendah dan tidak begitu fasih dalam Bahasa Malaysia, proses permohanan kerakyatan melibatkan prosedur-prosedur yang rumit dan permohanan-permohanan yang dikemukakan mengambil masa yang lama untuk diproses," ujar Timbalan Ketua Menteri II, Prof. P.Ramasamy di sini baru-baru ini

Difahamkan, data terkini yang direkodkan menunjukkan sebanyak 92 masalah yang dikenal pasti mengenai kelewatan daftar bagi mendapatkan sijil beranak dan kad pengenalan.

151 permohonan lain berkaitan taraf kewarganegaraan bagi penduduk Malaysia dengan status Pemastautin Tetap, manakala, baki 22 kes berkaitan imigresen. 

Inisiatif terbaru Kerajaan Negeri ini sekaligus menyerlahkan pentadbiran Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng cakna dengan masalah penduduk di negeri berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus