22 July 2013

Jawatan itu amanah Hari Akhirat - TKM1

SUASANA harmoni anak kariah Masjid At-Taqwa dekat Bertam bersama-sama Mohd. Rashid Hasnon menunggu detik berbuka puasa di sini baru-baru ini.

LEBiH 50 anak kariah Masjid At-Taqwa menyertai jamuan berbuka puasa bersama-sama Timbalan Ketua Menteri 1, Mohd. Rashid Hasnon di sini pada 1 Ramadan lepas. 

Mohd. Rashid semasa menyampaikan ucapan mengingatkan semua pihak yang berjawatan dalam Kerajaan Negeri supaya terus mengamalkan budaya integriti sebagaimana dituntut dalam Islam. 

"Kita jangan meminta-meminta sesuatu jawatan kerana di akhirat kelak, kita akan disoal atas apa yang kita pimpin di dunia," ujar beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Jerejak. 

Beliau berkata demikian semasa menerangkan inti ayat 65 dari Surah Yaa Sin yang bermaksud:
"Pada hari ini (Akhirat), Kami (Allah) tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami (Allah) tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan." 
Mohd. Rashid berkata, pihaknya sentiasa berharap masjid dan surau dapat dijadikan medan untuk umat Islam saling merapatkan silaturrahim dengan kepemimpinan Kerajaan Negeri. 

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, larangan tazkirah sempena bulan Ramadan sebagaimana di negeri-negeri tertentu tidak akan diamalkan di Pulau Pinang kerana Kerajaan Negeri komited memartabat keindahan Islam. 

Justeru, beliau berkata, Kerajaan Negeri menggalakkan semua pihak berwajib supaya terus menyemarakkan budaya ilmu di masjid dan surau masing-masing sungguhpun selepas berakhirnya Ramadan nanti. 

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus