17 July 2013

267 terima RM278,900 biasiswa Lembaga Wakaf Hindu

P.RAMASAMY (tiga dari kanan) menyerahkan biasiswa kepada P.Dhurga (paling kiri) sambil diperhati oleh A.Thanasekharan (dua dari kanan) dan K.Pulaventhiran (paling kanan) dalam satu majlis di sini baru-baru ini.

LEMBAGA Wakaf Hindu (HEB) baru mengagihkan biasiswa berjumlah RM278,900 kepada 267 anak Pulau Pinang beragama Hindu yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti.

Timbalan Ketua Menteri II, Prof. Dr. P. Ramasamy berkata, sebanyak 300 mahasiswa layak dipilih menerima sumbangan bagi tahun 2013 sungguhpun pejabat HEB menerima kira-kira 1,300 permohonan.

"Kerajaan Negeri menyediakan biasiswa ini untuk tujuan pengajian sahaja. Keutamaan diberikan kepada pelajar yang miskin sahaja," ujar beliau di George Town baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima, R.S.N.Rayer, A.Thanasekharan (ADUN Bagan Dalam) dan Datuk K.Pulaventhiran (Pengerusi Persatuan Kebudayaan India Pulau Pinang) turut hadir pada majlis tersebut.

Ramasamy yang juga Pengerusi HEB berkata, Kerajaan Negeri melalui lembaga tersebut mengagihkan RM243,100 sumbangan biasiswa kepada 268 pelajar pada tahun lepas.

Pada tahun 2011, sebanyak RM227,000 biasiswa diagihkan kepada 149 pelajar, manakala, RM109,253 biasiswa diagihkan kepada 39 mahasiswa pada tahun 2010.

P.Dhurga, mahasiswi tahun dua jurusan farmasi di Universiti AIMST, Kedah yang ditemui kemudian melahirkan rasa terharu atas sumbangan pendidikan yang diterima daripada Kerajaan Negeri.

"(Biasiswa) RM3,000 ini akan digunakan untuk membayar yuran tahunan universiti," ujar beliau.

Perkembangan terbaru itu sekaligus menyerlahkan komitmen Kerajaan Negeri terhadap masa depan semua anak Pulau Pinang, termasuk mahasiswa beragama Hindu.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus