08 April 2013

Bloomberg lapor 'Aku Janji' Najib ciplak Manifesto Anwar

Gambar tekap dari Bloomberg dan didedah juga di blog Anak Sungai Derhaka.

BLOOMBERG turut menyifatkan 'Aku Janji' Barisan Nasional yang dikemukakan pemangku perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menciplah manifesto Pakatan Rakyat yang dikemukakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim (pemangku Ketua Pembangkang)

Media antarabangsa itu melaporkan, Anwar yang disebut-sebut sebagai calon perdana menteri mengumumkan nekad memerangi rasuah, mengurangkan kos sara hidup serta membina lebuh raya di Sabah-Sarawak dalam manifesto pembangkang sejak enam bulan lepas, sebelum diciplak oleh Najib kelmarin, sejurus Parlimen dibubarkan 3 April lepas.

"Mereka mempunyai kelebihan masa untuk untuk mengkaji manifesto kami (Pakatan Rakyat) sejak beberapa bulan lepas dan menggabungkan beberapa elemen.

"Tidak seperti kami (Pakatan Rakyat), langsung tiada apa-apa mengenai reformasi sistem pilihan raya. Itulah sesuatu yang ramai orang bimbangkan," respons Ong Kian Ming, seorang penganalisis politik di Universiti UCSI Kuala Lumpur merangkap strategis pilihan raya strategi pembangkang menerusi telefon.

Demi menggamit semula sokongan rakyat, Najib meningkatkan perbelanjaan keraaan melalui pemberian wang tunai kepada warga miskin, meningkatkan gaji kakitangan awam, polis dan tentera.

Tidak cukup dengan itu, Najib dilaporkan turut menangguhkan pelaksanaan cukai dan perkhidmatan (GST) serta membekukan rancangan mengurang lagi subsidi kerajaan pada komoditi asasi tertentu rakyat.

Manifesto 'Aku Janji' yang dikemukakan Najib antaara lain dilaporkan berjanji untuk memberi RM1,200 Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 3.0) secara berperingkat, menurunkan harga kereta serta yuran pendidikan universiti sekiranya terus diberi mandat semasa Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti.


Perumahan dan Kesihatan
Najib selaku Pengerusi Barisan Nasional turut berjanji melaksanakan integriti politik dalam mahkamah serta proses pemberian kontrak kerajaan jika rakyat terus memberi mandat kepada Barisan Nasional untuk berkuasa di 'Putrajaya' selepas 55 tahun menguasai Kerajaan Pusat.

Senada dengan Kian Ming, James Chin, iaitu seorang lagi profesor Sains Politik dari Universiti Monash, Australia yang berkampus di Malaysia turut berpendapat Najib cuba mengambil langkah populis dengan menciplak idea pembangkang.

"Banyak idea-idea yang telah pun ditimbulkan oleh pembangkang, seperti turun harga kereta, internet lebih murah dan lebuh raya  Kepulauan Borneo (Sabah-Sarawak).

"Cakap Najib kebanyakannya tentang perkara-perkara yang popular dengan rakyat. Beliau tidak memberikan butiran mengenai isu-isu makro-ekonomi seperti melaksanakan GST dan memotong subsidi kerajaan," ujar James Chin menerusi telefon.


Rekod buruk
Media antara bangsa itu turut dilihat menelah Najib, 59, supaya melihat kebangkitan Pakatan Rakyat di bawah kepemimpinan Anwar yang juga bekas timbalan perdana menteri.

Untuk kekal dalam kuasa, Najib, 59, mesti lihat dari kebangkitan pembangkang yang dipimpin oleh Anwar, bekas timbalan perdana menteri.

Bank of America Merrill Lynch dan Citigroup Inc menjangka keputusan pilihan raya kali ini lebih baik berbanding pada tahun pilihan raya umum lepas pada 11 Mac 2008, iaitu Barisan Nasional akan mengekalkan kuasa dengan majoriti yang lebih mudah.

Risiko BN kehilangan kerusi dalam pilihan raya itu telah membantu membuat penanda aras yang paling teruk berbayar FTSE Bursa Malaysia KLCI Indeks Asia Tenggara pada tahun 2013.

Saham diunjur turun 0.3 peratus tahun ini, berbanding dengan keuntungan 14 peratus dalam indeks terkemuka di Indonesia dan peningkatan 7 peratus pada tokok penanda aras Thailand.

KLCI diniagakan 0.2 peratus lebih rendah pada 9.58 pagi ini di Kuala Lumpur, manakala, Ringgit Malaysia (RM) tidak banyak berubah berbanding dolar dengan kadar RM3.0564 sedolar.

Najib mewarisi pentadbiran daripada kelemahan Tun Abdullah Ahmad Badawi pada pertengahan tahun 2009.

Sejak bergelar perdana menteri, Najib bermula tiga tahun lepas berkali-kali dilaporkan berjanji untuk membawa pembaharuan dalam ekonomi serta tadbir urus Kerajaan Pusat.

Beliau cuba membina mandat secara populis kononnya berdasarkan rekod pelaburan serta pendapatan yang didakwanya meningkat. -END

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus