12 November 2012

JPJ, saya tak salah lah!!!


NOTiS yang dikeluarkan oleh JPJ seperti di atas membuktikan saya tak bersalah. 

MiNGGU lepas, saya cukup berasa tidak selesa menunggang motor di jalan raya sekitar Pulau Pinang.

Hari Jumaat, saya ditahan untuk semakan trafik di Bagan semasa pulang dari kerja.

Pegawai Polis yang dibantu oleh RELA memberitahu, "motor banyak hilang."

Saya fikir ada baiknya penguatkuasaan sebegini dilakukan sebagai langkah pencegahan.

Pada pagi Sabtu pula, saya ditahan dalam sekatan trafik sejurul lepas tol Jambatan Pulau Pinang.

Kali itu, saya ditahan oleh JPJ. Ketua Pegawai Operasi JPJ meminta saya mengemukakan lasen memandu dan roadtax.

Alhamdulillah. Dua-dua 'hidup'.

Saya meminta jasa baik ketua operasi trafik berkenaan supaya mempercepat proses penguatkuasaan kerana saya sedang mengejar masa ke Komtar.

"Lesen kamu ni bukan B full. Macam mana boleh naik motor 450cc ni," tegas pegawai tersebut.

Hasrat saya itu mungkin disalah erti. Saya kata, "ini bukan motor 450cc. Ini Kawasaki 650cc, Tuan."

Lantas beliau respons, "Tengok...650cc. Kamu boleh bawa dengan tak ada B Full."

Sambil meminta maaf, saya pun memberitahu beliau yang saya berjenaka sahaja sebab beliau serius sangat.

"Minta maaf banyak-banyak Tuan. Tadi saya melawak saja sebab saya tension. Saya tengah mengejar masa nak ke Komtar.

"Ini motor kecil...motor Kawasaki ini 250cc saja," kata saya.

Dua pegawai JPJ lain mulai mengeremuni motor saya.

Ketua Operasi tadi mula pakai kaca mata gelap. Saya rasa beliau marah saya.

"Motor kamu ini saya boleh 'angkut' sebab banyak sangat buat ubah suai. Tengok...'pengadang lumpur belakang' pun tak ada," kata beliau.

Saya berkata, "ubah enjin motor, korek blok mungkin boleh dikatakan salah sebab itu semua di bawah ketegori ubah suai equipment.

"Pengadang lumpur di bawah ketegori aksesori. Takkan salah kot?" saya bertanya sambil meminta beliau memperjelaskan perbezaan antara 'equipment' dan 'aksesori'.

Beliau tetap bertegas bahawa saya salah dengan mengatakan bahawa, "masalahnya kamu bukan setakat ubah suai, tapi buang terus 'pengadang lumpur motor'..."

Saya meminta beliau menunduk kepala sikit sama paras dengan plat nombor motor belakang supaya beliau boleh lihat 'pengadang lumpur belakang'.


Sambil menunjukkan 'pengadang lumpur belakang' itu, saya bertanya, "yang di bawah itu orang panggil apa?" (gambar).

Beliau terus menegaskan bahawa saya tetap bersalah sebab mengubah suai motor.

Ekoran itu, saya minta beliau saman saya atas dakwaan mengubah suai lampu signal juga.

"Kalau macam itu, tolong saman saya atas dakwaan ubah suai lampu signal ini sekali sebab saya guna model LED, bukan lampu standard."

"Tolong saman saya sebab lampu signal ini bukan aksesori, lampu signal ini adalah equipment. Ubah suai lampu signal ini wajib disaman juga.

"Lampu signal 'mati' atau tidak menyalakan lampu 'standard' (kuning) mungkin boleh saman sebab lampu LED equipment, kan?

"Kalau lampu signal (LED) seperti di motor saya yang elok berfungsi ini, boleh samankah?"

Beliau terus menegaskan bahawa saya tetap bersalah sebab mengubah suai 'pengadang lumpur belakang' tanpa menjelaskan itu di bawah ketegori equipment atau aksesori.

Beliau langsung tidak memberi penjelasan mengenai kekaburan status lampu signal saya yang sah-sah ubah suai dangan menggunakan model LED.

"Kamu sudah bersalah, kamu tak payah bertanya itu dan ini kepada saya.

"Nii...exzos pun ubah suai. Satu lagi kesalahan. Lagi banyak kamu tanya, lagi banyak nampak kamu salah (ubah suai motor)," tegas ketua operasi JPJ terbabit.

Saya berkata, motor Kawasaki saya Special Edition a.k.a SE, memang keluar lengkap dengan Exzos model ARROW. (gambar)

Tapi, beliau tak percaya selain tetap 'menekan' saya untuk mengaku semua kesalahan saya.

Oleh kerana saya mengejar masa, saya pun terpaksa bertegas.

"Minta maaf, Tuan. Saya memang nak cepat sebab saya ada PC (sidang media) mengenai AES yang akan disampaikan oleh Lim Guan Eng (Ketua Menteri Pulau Pinang).

"Dari tadi, dok tuduh saya bersalah. Kerja Tuan (JPJ) bukan menentukan saya salah atau tidak salah sebab itu kerja mahkamah.

"Tuan boleh keluar notis trafik atau saman kalau 'ya' saya mengaku bersalah atau pihak Tuan boleh buktikan saya bersalah termasuk ubah suai motor ini.

"Tuan kakitangan kerajaan. Saya pun kakitangan kerajaan. Jadi, tak payah nak 'melebih-lebih' dengan saya," tegas saya.

Beliau terus pergi ke kereta perondanya dan mengeluarkan satu Notis Pemeriksaan Khas.

"Mesti buat pemeriksaan dalam masa 10 hari. Jangan tak pergi pula," kata ketua operasi JPJ terbabit.

Saya malas nak layan sebab saya sedang mengejar masa ke Komtar. Saya terus ambil saya punya lesen memandu dan roadtax.

Mungkin kerana tiada hujah, maka beliau terpaksa berbuat sedemikian.

"Hujah lawan hujah lah!!!" jerit sekuat-kuat hati dalam hati (sebab takut panjang lagi masalahnya dengan JPJ).

Sejurus selesai temuramah Ahli Majlis MPPP, Cik Ramlah Bee menjelang waktu Zuhur tadi, saya bergegas ke JPJ Seberang Jaya untuk membuat pemeriksaan khas.

Pegawai pemeriksa meneliti Notis Pemeriksaan Khas yang saya berikan lalu membuat pemeriksaan klinikal lanjut.

Beliau kata motor saya "Standard" lalu mengeluarkan akuan tersebut seperti tertera di atas.

Sungguhpun saya Orang Kampung dari keluarga miskin yang tak berpeluang belajar di Fakulti Undang-Undang Universiti Malaya, jangan layan saya seperti "langsung tak tahu apa-apa!".

Kalau 'ya' pun mungkin marah Kerajaan Pulau Pinang halang penguatkuasaan AES, tak payahlah protes buat operasi sekatan trafik banyak sangat, yang nyata mengganggu saya dan penunggang lain ke tempat kerja saban hari.

Semoga perkongsian ni jadi pengajaran untuk kita semua.


ZAINULFAQAR YAACOB
Mc Donald, Perda Bukit Mertajam | 6.20 petang

6 comments:

  1. Hujah lawan hujah!
    Lawan tetap lawan!
    Be End kan trima padah
    Putrajaya PR kan tawan.

    Jom raikan beramai2 dlm Himpunan Kebangkitan Rakyat di Bukit Jalil pd 12 January 2013 nanti.
    Tunjukan solidariti rakyat menuntut keadilan & kesaksamaan.
    Tema;
    Kuning, tuntutan pilihanraya BERSIH!
    Hijau, selmatkn Kuantan dr sisa radioaktif Lynas!
    Merah, tuntutan royalti rakyat Kelantan!
    Oren, slmatkn tanah2 felda dri tergadai!
    Hitam, tuntutan kartonis berkarya dgn bebas!
    Unggu, tuntutan hak2 wanita bersuara!
    Putih, tanda kain kapan UMNO!
    Biru Karat, tanda biru birat Be End smakin nazak!!
    Jom!
    Datang jgn tak datang..
    Kemungkaran UBeEnd kita tentang!

    ReplyDelete
  2. Maybe pegawai Jpj Yg bg notis tu bukan pegawai teknikal... Pegawai biasa... Jika pegawai teknikal di atas kocek baju sebelah kanan ada lOgo sepanar... Pegawai teknikal lbh expert tntang kenderaan ubhsuai atau tidak.... Dan die boleh jawab sgala hujahan teknikal yg mana salah atau tidak...

    ReplyDelete
  3. Rawatan Sihir, Saka, Santau, Rawatan Islam, Rawatan Bomoh Pengasih Asli, Rawatan Bomoh Penunduk, Rawatan Bomoh Pemisah, Rawatan Bomoh Pukau, Rawatan Bomoh Pembenci, Rawatan Bomoh Pendinding, Rawatan Bomoh Sihir, Rawatan Bomoh Saka, Rawatan Bomoh Santau, Rawatan Bomoh Siam, Rawatan Bomoh Pemikat, Rawatan Bomoh Pelalau.

    ADAKAH PUNYA MASALAH MACAM INI...??

    1.👉 Di Tinggal Suami/Istri
    2.👉 Di Tinggal Tunang
    3.👉 Di Tinggal girlfriend/boyfriend
    4.👉 Ada Suka Kat Orang Tapi Orang Tu Tak Respon
    5.👉 Pasangan Suka Berlaku Curang
    6.👉 Cakap Serius Tapi Tak Nak Langsungkan Perkawinan
    7.👉 Sikap Berubah-ubah Tak Menentu
    8.👉 Pasangan Kena Sihir, Santau, Saka Nak Pulihkan Balik
    9.👉 Pasangan Nak Minta Lepas Hubungan
    10.👉 Dahulu Ambil Berat Tapi Sekarang Macam Pingin Menjauh
    11.👉 Pasangan Tidak Bertanggung Jawab
    12.👉 Pasangan Bersikap Endah Tak Endah
    13.👉 Perasaan Sayang Sangat Tapi Sering Begaduh
    14.👉 Pasangan Bermain Kayu 3
    15.👉 Pasangan Berpaling Tadah

    Pasti anda sudah putus asa (harapan), sebut sahaja ramai tempat rawatan anda sudah pergi tapi hasil tidak memuaskan. Walau bagaimana pun, saya amat Bersyukur kerana anda masih berusaha dalam menyelesaikan masalah yang anda hadapi Insyallah. Suka saya mudahkan pemahaman anda, supaya anda lebih jelas dan faham tentang perkara.

    Anda perlu tahu semua Jin dan Iblis boleh menyerupai apa2 yang mereka nak, apa yang kita lihat adalah jelmaan mereka sahaja. Hakikatnya diri mereka itu tetap benda yang sama. Selama hampir 10 tahun didalam bidang rawatan telah banyak membuka rahsia-rahsia kelemahan mereka dan insyallah selagi hayat dikandung badan, Saya sedia membantu bagi yang memerlukan.

    MACAM MANA NAK BERUBAT.. ? ?

    1. Anda perlu call saya whatsapp atau perbualan phone. Ceritakan puncak masalah yang anda hadapi Dan nak buat macam mana.

    2. Untuk scan saya memerlukan gambar dan beberapa maklumat peribadi. Jangan risau maklumat anda rahsia dan sulit tidak akan didedahkan sama sekali.

    3. Setelah scan saya akan detailkan kaedah Rawatan untuk selesaikan masalah anda secara detail

    " SOALAN DAN JAWAPAN "

    1. Adakah ini rawatan Islam?
    Ya. Kita gabungkan rawatan Islam dan Tradisional.

    2. Berapakah Kos Rawatan?
    Kami tidak namakan Kos rawatan, Tapi kami panggil ia Fidiah rawatan. Fidiah rawatan bergantung pada masalah dan kesukaran dalam menyelesaikan sesuatu kes . Ada masalah yang dikenakan fidiah dan ada yang ikhlas hati.

    3. Bolehkan anda memberi jaminan 100% berkesan?
    Jika anda melafaskan sahadah dan fahami dengan betul. Soalan ini tidak patut ditanya sama sekali. Setiap kuasa datangnya dari Allah, kita hanya merancang. Tahukah anda dengan soalan ini mampu membawa anda kelembah syirik?

    4. Adakah rawatan ini boleh dibuat cara jarak jauh?
    Ada kes yang boleh diselsaikan jarak jauh dan ada yang perlu hadir sendiri ke pusat rawatan.

    5. Berapa lama masa diambil untuk rawatan?
    Bergantung kepada keadaan, kebiasaannya dalam 3 atau 5 hari kesan nampak.

    6. Adakah kaedah rawatan ini akan membawa mudarat dimasa akan datang?
    Tidak sama sekali, kerna rawatan kita menggunakan ilmu putih. Ilmu Putih bermaksud ilmu dari Aya- ayat Al-Quran

    7. Adakah kaedah rawatan ini boleh untuk agama lain selain islam?
    Semua Suku, Adat, Budaya dan Agama Boleh.

    SEKIRANYA ANDA MEMPUNYAI BEBERAPA SOALAN ATAU PERTANYAAN BOLEH TERUS CALL ATAU WHATSAPP SAYA DI ;

    KYAI HAJI ABDUL SALAM,SH
    +6285 298 892 338
    085 298 892 338


    ReplyDelete

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus