14 July 2012

Hadi, Ghannushi rancang kemenangan PAS di PRU13

TG Hadi Awang (kanan) berbincang dengan Rashid Ghannushi
Kemenangan parti an-Nahda pimpinan Rashid Al-Ghannushi di Tunisia sudah tentu menjadi salah satu sumbu perjuangan PAS sempena mendepani musim Pilihan Raya Umum ke-13.

Atas maksud itu, Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengadakan pertemuan tertutup dengan pemimpin demokrat liberal Ikhwan itu baru-baru ini.

Waktu parti Islam an-Nahda memenangi hati majoriti rakyat Tunisia, blogger penyokong PAS tanya, "Bilalah PAS nak ada Rashid al-Ghannushi…

"Sebab itu ana selalu katakan, pendekatan politik PAS kena berubah. Tak boleh nak serius sangat bab Islam. Bab nakkan hudud. Bab nakkan pemerintahan khalifah. Perjuangan Rashid membuktikan bahawa pendekatan moderat dan sederhana menjadi jalan yang sangat menarik pengundi.

"PAS kena ada orang macam Rashid al-Ghanusshi. Kena ada. Ana nampak elemen sama dalam diri Ustaz Nasharuddin Mat Isa dan Mujahid Yusof Rawa. Tapi kedua-duanya sudah menjadi diam sikit. Nasha lagi teruk – dah terlalu baik dengan orang UMNO. Selalu jumpa di lobi hotel. Mujahid sudah senyap."

Terlanjur bercakap mengenai Rashid al-Ghannushi mengingatkan saya pada tulisan Arak, bikini, hudud, Feqh Awlawiyyat & Parti Islam oleh Shamsul Muda di Malaysiakini.com.
Beliau memberi jaminan, bila berkuasa nanti, partinya tidak akan mewajibkan masyarakat Tunisia atau jutaan pelancong dari Barat, yang menghabiskan cuti mereka di pantai-pantai negara itu, dengan etika dan akhlak tertentu. (Rujukan : aljazeera.net)
Sehubungan itu, Ghannoushi menyatakan, parti pimpinannya itu tidak akan menghalang penjualan arak dan pemakaian bikini, yang begitu sinonim dengan sektor pelancongan di kebanyakan negara, termasuk Tunisia. (Rujukan : aljazeera.net)
Semoga PAS di bawah kepemimpinan Tok Guru yang sama-sama kita kasihi, Ustaz Hadi terus menyemarakkan ijtihad al-tanzili (baca: liberalisasi demokrasi relatif) dalam parti Islam berkenaan supaya selari dengan impian rakyat Malaysia yang majmuk.

"PAS Memimpin Perubahan Malaysia di PRU13"

SEBARKAN!
Klik gambar

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus