19 March 2012

Sanusi diam tapi Phahrolrazi kata konspirasi 'pihak ketiga' wujud

Di sebalik usul Pemuda PAS Kedah mahu merombak semua ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan Negeri menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Usul tergempar itu dikatakan untuk menyingkir Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah I Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Dr Ismail Salleh (Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah II) dari jawatan masing-masing.

Walaupun Menteri Besar Kedah merangkap Pesuruhjaya PAS Negeri, Datuk Seri Azizan Razak telahpun menolak usul tersebut sekarang, tindakan itu lebih dilihat sebagai tindakan "psikologi balikan" untuk memulihkan imej peribadinya sahaja.

Ini kerana, pentadbiran Azizan yang dikatakan "mesra Umno" serta bersifat kurang demokratik sebelum ini oleh khalayak telah mendesak campurtangan PAS Pusat hatta ditubuhkan Jawatankuasa Pemandu di negeri berkenaan.

Usul kontroversi itu bagaimanapun masih belum mendapat reaksi Ketua Pemuda PAS Kedah Ahmad Yahaya serta timbalannya Mohammad Sanusi Md Noor.

Sanusi yang juga Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Kedah mungkin tahu siapakah dalang sebenar yang cuba ingkar dengan keputusan Jawatankuasa PAS Pusat mahu dua Exco (Phahrolrazi dan Dr Ismail) kekal dalam kepemimpinan kerajaan negeri dan PAS negeri.

Beliau juga mungkin tahu siapakah dalang di sebalik kenyataan "psikologi balikan" yang begitu menyerlah pada tindakan Azizan semalam.

Hakikat mengenai perenan Pemuda PAS Kedah sebagai pihak ketiga di sebalik konspirasi ini turut mendapat reaksi spontan serta seakan diakui Phahrolrazi sendiri.

"Saya fikir Dewan Pemuda PAS tidak memahami apa yang berlaku dalam isu ini dan saya juga berasakan tidak semua pemimpin kawasan benar-benar faham.

"Usul ini dibawa hasil perancangan pihak ketiga yang mahu ia berlaku," ujarnya.

Pun begitu, Phahrolrazi tetap menyuarakan pendapat yang positif mengenai Azizan demi memulihara imej Islam, parti dan kerajaan negeri. -END

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus