25 September 2016

Bagaimana Krisis Lambakan Produktiviti Terjadi?



#DEKPOS  | Sehingga bulan Jun 2014, Jawatankuasa Pembersihan dan Peningkatan Mutu Pemilihan Perumahan (SPEC) Negeri merekodkan seramai 50,718 pemohon dalam 'senarai menunggu' untuk membeli rumah mampu milik pelbagai kategori di Pulau Pinang.

Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan, Jagdeep Singh Deo pula baru-baru ini mengumumkan, sehingga bulan Februari 2023 sebanyak 26,255 unit rumah mampu milik akan dibina meliputi kelima-lima daerah di negeri ini.

Gambarannya, jumlah unit rumah yang ditawarkan adalah melebihi jumlah permintaan rakyat.

Jika inilah rekod pemajuan hartanah di Pulau Pinang kelak, bagaimana boleh terjadinya krisis lambakan produktiviti ini?

Seperti yang didedah sebelum ini, kadar pemohon pinjaman perumahan yang ditolak oleh pihak bank kini melebihi 60 peratus.

Jumlah transaksi jual beli rumah pangsapuri bagi tahun 2014 menurun 3.4 peratus berbanding tahun sebelumnya dan terus menurun 16 peratus pada tahun 2015.

Institut Ejen-Ejen Hartanah Malaysia (MIEA) Negeri Pulau Pinang mendedahkan, jumlah transaksi jual beli kondominium untuk Q1 2016 sebanyak 537 unit sahaja berbanding tempoh sama tahun lepas yang direkodkan sejumlah 655 unit, dengan angka penurunan sebanyak 22 peratus.

Langkah Bank Negara Malaysia (BMN) mengetatkan syarat kelayakan pinjaman perumahan bank-bank mengakibatkan rakyat tidak mampu membeli rumah idaman pertama mereka.

Kesan berantai adalah jumlah rumah yang tidak terjual akan bertambah, hatta melebihi jumlah penduduk yang masih belum memiliki rumah sendiri.

Contohnya, jumlah rumah yang tidak terjual mencecah 15,000 unit, manakala jumlah rakyat berdaftar yang tidak mempunyai rumah pula kira-kira 10,000 orang sahaja.

Inilah salah satu contoh bagaimana situasi yang dipanggil krisis lambakan produktiviti (crisis of 'overproduction')  boleh terjadi di tanah air ini.

Apakah solusi ahli ekonomi, jika krisis sebegini kian melanda industri hartanah di negeri Pulau Pinang juga?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus