05 May 2015

Pesakit buah pinggang bertambah membimbangkan - Exco Kesihatan

DR. Afif Bahardin (tiga dari kiri) menyantuni salah seorang pesakit buah pinggang, sambil disaksikan Jamaluddin Said (paling kiri), Mohd. Tuah Ismail (dua dari kiri), Abdul Halim Hussein (empat dari kiri) dan Halil Sabri (lima dari kiri) di Pusat Dialisis CAT Pulau Pinang di Balik Pulau di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

PULAU BETONG - Exco Pertanian & Industri Asas Tani, Pembangunan Desa dan Kesihatan, Dr. Afif Bahardin berkata, Kerajaan Negeri turut bimbang dengan jumlah pesakit buah pinggang yang kian meningkat saban tahun, sehingga angka 31,637 orang direkodkan pada penghujung bulan Disember tahun lepas.

Justeru, beliau mengulangi hasrat Kerajaan Negeri untuk menubuhkan Pusat Dialisis CAT di semua daerah, sebagaimana yang telahpun dibuka peringkat Daerah Barat Daya di Balik Pulau.

"Kerajaan Negeri turut menyedari bahawa Pusat Dialisis CAT ini sangat diperlukan kerana kita bimbang dengan bilangan pesakit buah pinggang saban tahun meningkat.

"Bukan setakat itu sahaja, Program Saringan Mammogram Percuma Kerajaan Negeri untuk semua pengundi wanita berdaftar berusia 35 tahun dan ke atas di negeri ini, kerana kita sedar bahawa satu daripada setiap 20 wanita di negara ini turut berisiko untuk mengidapi kanser payudara," jelas Dr. Afif yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Jaya kepada wartawan.

Dr. Afif berkata demikian pada Hari Bersama Pesakit 2015 Peringkat Negeri di Pusat Dialisis CAT Pulau Pinang, sempena Sambutan Hari Buah Pinggang Sedunia di sini baru-baru ini.

Tiga Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri (PPK), Jamaluddin Said (Bayan Lepas), Halil Sabri (Telok Bahang) dan Mohd. Tuah Ismail (Pulau Betong) dan Dato' Abdul Halim Hussein (bekas Yang di-Pertua Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang ) turut hadir pada majlis tersebut.

Difahamkan, kira-kira 6,000 pesakit direkodkan memulakan dialisis pada saban tahun di negara.

Bagi tiap-tiap sejuta rakyat Malaysia, dianggarkan 200 daripadanya merupakan pesakit buah pinggang, manakala, 1,065 pesakit  lain telahpun menjalani rawatan dialisis buah pinggang, diabetes, tekanan darah tinggi dan obesiti.

Idea penubuhan Pusat Dialisis CAT Pulau Pinang dicetuskan oleh Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng selepas melihat program serupa, semasa melawat negara Jerman.

Bekas Exco Kesihatan Kerajaan Negeri, Phee Boon Poh dalam tempoh tiga tahun berjaya mendapatkan lesen penuh, sebelum pusat tersebut dibuka pada 10 Jun 2013 dengan sokongan pihak swasta B'Braun hingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus