03 October 2014

Status tanah Kg Siam ditukar pada 13 Sept. 1996, dedah Guan Eng


Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GOORGE TOWN - Ketua Menteri, YAB Tuan Lim Guan Eng akhirnya diminta campur tangan mengenai kes pengusiran penduduk asal Kampung Siam dekat Pulau Tikus, yang kini berdepan tindakan mahkamah serta desakan pihak pembangkang Pulau Pinang agar kampung itu diwartakan sebagai ‘Kampung Warisan’.

Menurut Guan Eng, Kerajaan Negeri hari ini secara pentadbiran sejak tahun 2009 lagi menolak dua permohonan untuk mengezonkan semula tanah keagamaan dan kebudayaan Kampung Siam kepada kawasan perniagaan am.

Malah, beliau mendedahkan bahawa Kerajaan Negeri era Barisan Nasional pada 13 September 1996 pernah mengezonkan semula tanah kampung tersebut sebagai kawasan perniagaan am, tanpa terlebih dahulu memberitahu penduduk.

"Mengapa dizonkan sebagai kawasan perniagaan am, itu kena tanya Kerajaan (Pulau Pinang) dulu lah...semasa itu (1996), semua penduduk (Kampung Siam) pun tak tahu.

"Tanah ini bukan satu orang punya, bukan dua orang punya dan bukan tiga orang punya (sebaliknya) ini tanah adalah pertubuhan punya...kita sudah tolak dua kali permohonan (pengezonan semula).

"Ia (proses perundangan di Mahkamah), biasanya akan memihak kepada tuan punya tanah kalau mengikut undang-undang, sungguhpun kita tak berikan sebarang kelulusan (pemajuan)," jelas Guan Eng yang juga Exco Hal Ehwal Tanah & Pembangunan Tanah, Penerangan, Penerangan, Warisan, Kesenian dan Hal Ehwal Bukan Islam di sini baru-baru ini.

Beliau memberi penjelasan itu dalam satu majlis interaksi dengan penduduk asal di pejabatnya, yang turut disertai oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tikus, Yap Soo Huey.

Tambah Guan Eng, tak cukup penduduk asal Kampung Siam sudah diwakili oleh seorang peguam di mahkamah, melainkan mereka mengemukakan hanya suatu suara sahaja melalui penubuhan badan bertindak penduduk di sana.

Sebelum itu, Soo Huey sekali lagi mendedahkan kronologi ketuanpuanyaan tanah Kampung Siam, sebagai menolak dolak dalih pembangkang Pulau Pinang yang cuba menafikan bahawa kawasan tersebut pernah dizonkan semula sebagai ‘perniagaan am’ pada tahun 1996.

Terdahulu, Kampung Siam dilindungi sebagai amanah selepas Syarikat India Timur bagi pihak Queen Victoria pada 1845 menyerahkan tanah berkenaan kepada komuniti Siam dan masyarakat Burma.

Geran asal tersebut menyatakan bahawa tanah itu akan digunakan untuk faedah keturunan masyarakat asal di situ sahaja, atas empat penama, iaitu dua mewakili masyarakat Siam dan dua lagi mewakili masyarakat Burma.

Selepas dua Pemegang Amanah Burma meninggal dunia pada bulan November 1928, dua nama lain telahpun dilantik sungguhpun tidak didaftar semula dalam geran.

Nai Chuang Sararaks dan Bhikku Daeng pada tahun 1968 memohon ex-parte memandangkan kedua-dua Pemegang Amanah masyarakat Siam telahpun didaftar sebagai Pemegang Amanah Wat Siam.

Ekoran itu, masyarakat Siam serta dua pemegang amanah tersebut beranggapan bahawa tanah tersebut telahpun dibahagi antara pihak mereka dan masyarakat Burma.

Sejak itu, masyarakat Burma menguruskan sebidang tanah berasingan yang terletaknya Kuil Burma, manakala, masyarakat Siam pula menguruskan sepenuhnya sebidang tanah lagi yang menempatkan rumah ibadat mereka dari Jalan Kelawai hingga ke Jalan Burma.

Maung Chan Tun & Maung Chan Tyn pada 1971 telahpun dilantik sebagai ahli majlis mesyuarat masyarakat Burma.

Pengarah Tanah Hak Milik Pulau Pinang dan Melaka pada bulan September tahun yang sama bagaimanapun menjelaskan bahawa langsung tiada pembahagian pada geran asal tanah kepada masyarakat Siam atau Burma.

Justeru, Maung Chan Tun & Maung Chan Tyn pada tahun 1972 memohon nama mereka turut dimasukkan sebagai tuan punya tanah tersebut, sungguhpun ditolak oleh pihak responden, Nai Chuang Sararaks & Bhikku Daeng.

Akhirnya, hakim memutuskan pendaftaran tanah itu dilakukan atas nama Pemegang Amanah.

Pada tahun 1973, Mahkamah sekali lagi mengarahkan Pemegang Amanah masyarakat Siam supaya berhenti mengutip sewa dan pendapatan hartanah di atas tanah tersebut, selain mengarahkan Tetuan Wong Hoong Keat, Wong Loh Hum & Co. menguruskan urusan kutipan sewa serta pendapatan hartanah berwajib seperti diarahan oleh Pemegang Amanah.

Suatu perjanjian dibuat antara Bhikku Daeng a/l Nai Chan Satchaphan dan Sook Buranakol (dipanggil 'Badan Amanah Thai') serta Maung Boon Khan dan Hla Toon Toolseram (dikenali sebagai 'Badan Amanah Burma') untuk memutuskan pembahagian harta itu pada tahun 1994.

Lot tanah. 104, seksyen 4, George Town telah berjaya dibahagikan kepada dua lot, iaitu Lot. 2102 (12,397m2) dan Lot. 2103 (5,459m2), tetapi kedua-dua lot tanah masih dituanpunyakan oleh empat pemegang amanah yang sama.

Mereka, Bhikku Daeng a/l Nai Chan Satchaphan dan Sook Buranakol (Badan Amanah Thai) serta Maung Boon Khan dan Hla Toon Toolseram (Badan Amanah Burma).

Majlis Perbandaran Pulau Pinang pada tahun 1996 telahpun  mewartakan Pelan Dasar Perancangan dan Kawalan Pemajuan (Pelan Asas).

Dalam Pelan Asas, sebahagian daripada Lot. 2103 telah dikategorikan untuk "Budaya / Agama", manakala bahagian di Jalan Burma termasuk di mana rumah-rumah kampung yang dikategorikan sebagai "Perdagangan".

Perintah Mahkamah pada tahun 2002 meminta rombakan pada geran tersebut, di mana Lot. 2102 didaftar atas nama Bhikku Daeng a/l Nai Chan Satchaphan dan Sook Buranakol, manakala, Lot. 2103 didaftar atas nama Maung Boon Khan dan Hla Toon Toolseram.

Dana RM3,778,523.73 yang selama ini dipegang oleh Penerima Wong Hoon Keat telahpun dibahagi, di mana komuniti Siam dan Burma masing-masing menerima tunai RM1,889,261.

Pada tahun 2009, pemaju Airmas Development Sdn. Bhd. memohon pengezonan semula tanat Lot. 2103 sebagai “kawasan perniagaan am” sebanyak dua kali, tetapi, ditolak oleh Jawatankuasa Perancangan Bandar di bawah Kerajaan Negeri hari ini.

Ini kerana, pentadbiran Guan Eng berpendapat bahawa tanah itu masih diamanahkan sebagai status keagamaan dan kebudayaan.

Sejak April tahun ini, 25 penduduk asal diberikan notis keluar daripada peguam pemaju, Lima Bintang Warisan Sdn. Bhd.

Pemaju juga telah menghantar permohonan kepada MPPP pada bulan sama untuk perobohan tujuh kedai-kedai dan 10 buah rumah, supaya memberi laluan pada pemajuan hotel lima tingkat dan tiga kedai atau pejabat di tanah berkeluasan 2,681 meter persegi di Kampung Siam tersebut.

Penduduk hingga kini terus mempersoalkan pengezonan semula tanah "budaya dan agama" kepada status komersial hanya demi projek pembangunan, sungguhpun pentadbiran Guan Eng telahpun mendedahkan latar belakang isu Kampung Siam berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus