LIM Guan Eng (kiri) dan Jagdeep Singh Deo (kanan) dalam sidang media di Bilik Gerakan Pejabat Ketua Menteri, Komtar, semalam. | Foto: Arkib Buletin Mutiara.
|
Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB
GEORGE TOWN
- Ketua Menteri, Y.A.B.
Tuan Lim Guan Eng mempertikai kenyataan prejudis Menteri Dalam
Negeri, Tan Sri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Razali Ibrahim yang mendakwa
pepecahan kaum di negara ini disebabkan kewujudan sekolah jenis
kebangsaan Cina (SJKC).
Menurut
beliau, kenyataan prejudis Ahmad Zahid dan Razali itu sebenarnya
turut dipertikai oleh Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem,
sebagaimana dilaporkan dalam suatu akhbar arus perdana berbahasa Cina
baru-baru ini.
"Ada
pemimpin Umno bukan sahaja menyatakan (hasrat) untuk tidak membina
sekolah jenis kebangsaan cina yang baru, malah, mahu menutup
sekolah-sekolah aliran yang sedia ada.
"Saya
rasa itu memang bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia yang
memberikan jaminan untuk (semua etnik) menggunakan dan mempelajari
bahasa ibunda.
"Cadangan
(Ahmad Zahid dan Razali) ini turut mendapat reaksi daripada Tan Sri
Adenan Satem, yang menyatakan hasrat menutup sekolah Cina (SJKC)
adalah suatu cadangan bodoh," ujar Guan Eng yang juga Ahli
Parlimen Bagan di sini baru-baru ini.
Exco
Perancangan Bandar & Desa dan Perubahan, Jagdeep Singh Deo turut
hadir pada sidang media tersebut.
Dalam
perkembangan sama, Guan Eng turut melahirkan rasa kesal inisiatif
Kerajaan Negeri menawarkan sebidang tanah di kawasan Parlimen Bagan
untuk membina sekolah menengah jenis kebangsaan tamil yang pertama di
Malaysia gagal direalisasikan kerana tiada peruntukan Kerajaan Pusat
diluluskan dalam Bajet 2015 baru-baru ini.
Pun begitu,
katanya, Kerajaan Negeri melalui Bajet 2014 lepas telahpun memberi
peruntukan sebanyak RM12 juta kepada semua sekolah bantuan modal di
negeri ini.
Perkembangan
terbaru ini sekaligus menyerlahkan komitmen Kerajaan Negeri dalam
memelihara semua jenis sekolah aliran di negara ini, sebagaimana
dijamin oleh perlembagaan.
No comments:
Post a Comment