28 May 2013

Kalau tempat belajar cukup, sistem kuota 60 peratus Perkasa pun tak wujud

DATUK Seri Najib Tun Razak terus ditekan untuk merealisasikan kuota 60 peratus Melayu masuk ke universiti awam atas alasan BN boleh kekal memerintah negara sungguhpun gagal mendapat undi popular rakyat disebabkan sokongan Melayu.

Perdana Menteri minoriti itu masih belum memberikan reaksi langsung pada tuntutan badan pendesak Melayu bernama Perkasa baru-baru ini.

"“Kerajaan seharusnya berterima kasih kepada Melayu...Kita (Perkasa) tidak meminta sesuatu yang tidak realistik,” tegas pemangku Presiden Perkasa, Datuk Abd Rahman Abu Bakar.

Desakan itu semasa PRU13 menyaksikan Umno BN mendapat 133 kerusi Parlimen sahaja berbanding 140 dalam pilihan raya umum sebelumnya, 8 Mac 2008.

Kelemahan Barisan Nasional yang dikatakan berpunca oleh 1Malaysia telah dianggap menjauhkan Barisan Nasional daripada bukan Melayu, hatta Najib sendiri terluah 'Tsunami Cina' untuk menutup kelemahan itu.

Mengikut dari dekat mengenai politik perkauman yang membabitkan Melayu dan bukan Melayu seakan ada yang tidak kena.

Dahulu, sejak Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan, sistem kuota 30 peratus untuk Bumiputera masuk ke Universiti diamalkan secara tidak langsung.

Tidak ada satu garis panduan rasmi atau dasar hitam puteh mengenai polemik kuota itu, sehinggakan ada yang menelah bahawa itu semua hanya 'sentimen politik' yang sengaja ditajamkan oleh Umno BN.

Sistem kuota masuk ke Universiti wujud kerana tempat untuk masuk ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terhad, lebih tepat disebut 'tidak cukup'.

Di Malaysia, institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) juga banyak, lebih banyak daripada IPTA. Tempat di IPTS juga lebih banyak daripada IPTA.

Namun, tempat yang terhad di IPTA terus menjadi polemik serta tidak boleh diselesaikan dengan kehadiran IPTS bak cendawan tumbuh selepas hujan.

Tak timbul isu kuota masuk IPTA kalau tempat untuk mengaji cukup.

Tak timbul isu kuota masuk IPTA tidak mencukupi sekiranya tempat di IPTS setara dan cukup untuk tampung keperluan tersebut.

Di Malaysia, sistem kuota timbul sebab tempat belajar di Universiti tak cukup.

IPTS jadi pilihan kedua sebab tidak dapat masuk IPTA. IPTS jadi pilihan kedua sebab yuran mahal gara-gara kroni berniaga PTPTN dengan pelajar-pelajarnya.

Kalau pendidikan percuma direalisasikan, IPTS mungkin setara dengan IPTA menjadi pemukiman mahasiswa untuk belajar.

Di sekolah tidak pernah timbul pun isu kuota masuk ke sekolah. Kalau sekolah tak cukup, dibina sekolah.

Susah nak berniaga di sekolah sebab tiada PTPTN. Oleh kerana sekolah kerajaan lebih banyak, pelajar lebih menumpu pada sekolah kerajaan.

Semakin banyak sekolah dan persaingan antara sekolah mengakibatkan sistem kuota semakin tidak wujud di alam persekolahan.

Tempat belajar yang cukup mengakibatkan sistem kuota tidak peru wujud, dipolemikan sampai dipolitikkan seperti sekarang.

Setuju?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus