06 September 2019

Mahathir anggap Melayu malas, Najib perbaiki ekonomi rakyat Malaysia


PERDANA Menteri Ke-7 Malaysia.

Bagi Dr Mahathir Mohamad, dasar pertanian yang digagaskan oleh Tun Abdul Razak tak memadai.

Sejak 1980an lagi Perdana Menteri Ke-4 Malaysia itu cuba menjadikan sektor pembuatan, termasuk E&E sebagai enjin baharu untuk memacu ekonomi negara.

Untuk menggalakkan kemasukan pelaburan langsung asing (FDI), macam-macam Dr Mahathir buat, antaranya:
  • Bekalkan tenaga buruh murah
  • Bil utiliti seperti air dan tenaga (elektrik)
  • Undang-undang mesra pelabur (walaupun menjejaskan alam sekitar
Akhirnya pertumbuhan ekonomi Malaysia begitu bergantung pada sektor eksport (export-led growth sector).

Dan, polisi import buruh asing dengan upah yang lebih murah berbanding gaji pekerja warganegara yang dilaksanakan kemudian oleh Kerajaan Persekutuan juga adalah untuk mengekalkan Malaysia sebagai destinasi pilihan utama untuk pada pelabur asing dan pelabur domestik.

Dalam bahasa mudahnya, Kerajaan sangat bergabung pada export-led growth sector ini, dan enggan berubah walaupun ekonomi dalam keadaan apa sekalipun.

Waktu Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri Ke-4 dulu, ekonomi negara begitu bergantung pada export-led growth sector. 

Pasca PRU14 (9 Mei 2018) pun, polisi semacam tak berubah. Sama!


APA NAJIB BUAT UNTUK EKONOMI RAKYAT?

Mungkin akan ada yang menelah, pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (3 April 2009 hingga 10 Mei 2018) pun bergantung pada export-led growth sector.

Sebenarnya, tidak!

Pentadbiran Najib ada buat Structural Transformation, iaitu merombak terus struktur pada sektor-sektor ekonomi negara berdasaskan kondisi semasa dan macam mana nak meningkatkan kapasiti berdasarkan sumber-sember sedia ada dan sumber-sumber baharu. 

Kalau kita putar roda masa ke waktu silam, kita akan ingat ekonomi dunia meleset pada tahun 2008, dan kesan berantai turut melimpah ke tanah air Malaysia.

Ekonomi Malaysia dilanda deflasi pada tahun 2009. 

Deflasi! Tengok rajah di bawah.




KDNK bagi suku pertama tahun 2009 (Q1 2009) menyaksikan ekonomi menguncup teruk berbanding unjuran yang dibuat oleh Kerajaan Pusat sebelum itu. 

KDNK Q1 2009 pada paras -6.2% berbanding 7.4% bagi tempoh sama tahun sebelum itu, ketika ekonomi dunia tengah meleset teruk juga.

Pentadbiran Najib berdepan kemelesetan ekonomi dunia yang lebih teruk berbanding Krisis Kewangan Asia yang melanda Malaysia pada Q4 1999 dulu, dengan KDNK -8.1%. Bayangkan! 

Tahun 2009 menyaksikan hampir semua sektor ekonomi terjejas, seperti sektor pembuatan turun 17.6%, terutama industri berorientasikan eksport turun sebanyak 23.1% dan sektor E&E menjunam 41.1%.

Macam-macam program ransangan fiskal dibuat oleh pentadbiran Najib untuk membawa Malaysia keluar dari perangkap deflasi.

Kerajaan Pusat berbelanja lebih dengan sunti dana untuk projek tanam semula FELDA, naik taraf sekolah, kompleks kerajaan, pembinaan beberapa hospital awam baharu, kompleks kediaman dan ibu pejabat polis dan bomba, dan satu lagi KLIA2.

Nisbah hutang negara berbanding KDNK meningkat 11% pada tahun 2009, dan terus meningkat pada tahun 2010 dan 2011.

Peningkatan tersebut kerana pakej rangsangan fiskal yang dibuat masih diperlukan untuk memulihkan ekonomi negara daripada terus dilanda deflasi.


FIXED CAPITAL FORMATION: PERTUMBUHAN EKONOMI NEGARA DARI BERGANTUNG PADA EXPORT-LED GROWT SECTOR, BERJAYA DILENCONGKAN KEPADA DOMESTIC-DEMAND SECTOR.

Apabila pentadbiran Najib melaksanakan fasa 1 transit aliran deras (MRT1) dengan off-balances sheet financing, menarik.

Kenapa? 

Deflasi 2009 telah mengajar pentadbiran Najib supaya ekonomi negara tidak perlu terlalu bergantung pada export-led growth sector.

Dengan membuat MRT1, ertinya pentadbiran Najib mula melencongkan kebergantungan pertumbuhan ekonomi negara daripada export-led growth sector kepada ‘pertumbuhan ekonomi bergantung pada permintaan dalam negera’ (domestic-demand sector).

Tidak cukup dengan itu, pentadbiran Najib turut melaksanakan Fixed Capital Formation, di mana Najib menanam modal tetap berkaitan dalam sektor produktif dalam tempoh bertahun-tahun melalui projek pembinaan MRT1 dan fasa-fasa seterusnya.

Modal tetap ini tidak termasuk bahan mentah seperti batu, kayu, simen dan besi yang digunakan dalam projek pembinaan tersebut.

Fixed Capital yang dimaksudkan di sini adalah aset (seperti MRT1 itu sendiri), atau firma (seperti syarikat milik kerajaan MRT Corp.) atau pelaburan membeli mesin baru yang boleh digunakan berkali-kali untuk pembinaan dalam sektor produktif itu (contoh: pembelian 12 mesin pengorek terowong, TBM) dll.

Dengan perbelanjaan lebih bagi projek MRT di dalam negara ini, memang menjana pertumbuhan KDNK (sebagaimana disebut di atas).

Selain itu, dengan membuat MRT1, Kerajaan Persekutuan secara politik memang boleh meningkatkan gaji para pekerja  dalam sektor produktif itu, sekaligus menyumbang pada peningkatan pendapatan isi rumah rakyat.

Kalau pertumbuhan ekonomi negara bergantung pada sektor eksport (export-led growth sector) macam era pentadbiran Dr Mahathir dulu, payah nak gaji pekerja kilang atas sebab nak jaga kepentingan pelabur.

Gambarannya, fixed capital formation policy yang diterjemahkan melalui pelbagai projek rel awam (bukan MRT1 sahaja) terang-terang adalah cara pentadbiran Najib meningkatkan pendapatan isi rumah rakyat Malaysia termasuk Melayu. 
Kita akan lihat, Dr Mahathir waktu jadi Perdana Menteri Ke-4 dulu sama sahaja dengan dia yang jadi Perdana Menteri Ke-7 pada hari ini.

Dr Mahathir hanya pandai menghina orang Melayu sebagai pemalas, semarakkan sentimen perkauman untuk menutup kelemahan pentadbirannya dalam memulihkan ekonomi negara serta meningkatkan pendapatan isi rumah rakyat.

Selain itu, dia selain kembali melaksanakan polisi-polisi NeoLiberal yang pernah dilakukannya sejak era 1980-an dulu, seperti:-

  • Dasar penswastaan (privatisation)
  • Beri projek negara kepada anak-anak dan kawan-kawan serta melantik mereka memegang organisasi penting dalam kerajaan (cronysm)   
  • Menggalakkan sektor swasta mengambil alih tanggungjawab kerajaan dalam menggerakkan ekonomi negara (private sector driven economy)
  • Mengurangkan pembiayaan kerajaan dalam sektor awam (cut spending)
  • Dasar ekonomi ikat perut rakyat dengan menghapuskan pelbagai subsidi melibatkan peneroka Felda, nelayan, petani dan pelbagai lagi golongan terpilih secara berperingkat (austerity policy)
  • Memperkecil projek-projek infrastruktur awam seperti ECRL, MRT, ‘kembali pakai bas mini’ dll (downgraded public infrastructure)
  • Menimbulkan ketakutan rakyat konon-konon Malaysia nak bankrap, kerajaan tak ada duit atau tak cukup hasil untuk berbelanja lebih demi mengekalkan status quo rejim (monetary-phobia)
  • Memecahkan monopoli kerajaan dengan memperkenal projek lebuh raya bertol, penubuhan pusat janakuasa bebas (IPP), serah loji rawat air kepada kroni, deregulasi syarikat telekomunikasi berkaitan kerajaan dll (anti natural monopoly), dan banyak lagi. 

PERANGAI DR. MAHATHIR, POLISI EKONOMI NAJIB...

Kesimpulannya, kita boleh anggap memang Melayu malas sampai sanggup menyerahkan peluang kerja kepada buruh asing, sebagaimana diperkatakan oleh Dr. Mahathir.

Dan, apabila kita tengok apa yang pentadbiran Najib telah buat seperti structural transfomation, fixed capital formation, lencongan cara nak jana pertumbuhan ekonomi negara dari bergantung pada export-led growth sector kepada domestic-demand sector, wujud pelbagai projek infrastruktur awam hatta meningkatkan pendapatan isi rumah rakyat.

Kita tak berasakah Dr. Mahathir ini seorang pemimpin Melayu yang malas berfikir, tidak kreatif dalam membuat polisi ekonomi demi kepentingan rakyat teramai? 

END

4 comments:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya 1 allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum...
      Aku nak share kat korang pengalaman aku. Pengalaman aku pasal biasalah pasal Isteri aku . Terjadi masa lagi 3bulan nak berlangsung isteri aku buat perangai . Ok nak dijadikan cerita isteri aku buat perangai untuk putuskan ikatan selepas dia jumpa bekas lelaki dia yang KONON nak jumpa for the last chance . Ok aku izinkan . Dan selepas je dia balik dia terus berubah . Awalnya aku pikir dia letih atau apa . tapi lama kelamaan dia berubah dan makin lama dia terus buat keputusan BODOHH ! Bayangkan aku takpunya masa time tu . dan aku try berdoa siang malam . solat , berubat sana sini pun tak lut . Aku jadi rambang mata untuk call satu2 bomoh yg ada kat sini . dari mula smpailah aku stop untuk tengok website . Ok first bomoh bodoh yang aku berubat dulu dengan bantuan dalam website .

      1. TOK KENCANA - Wuishhh citer dia memang takboleh di sangkal lagi dan sesiapa dah cuba pasti tau kebenarannya . Tok kencana menggunakan rawatan paku . Harga takde lah mahal mana . RM2K je . semua boleh buat . So aku pon buat lah dan dia kata bagi tempoh seminggu untuk tengok kesannya . Last2 HARAM JADAH !!!! Satu benda tak jadi . Aku tanya Tok Kencana tu . Dia kata kena buat lagi sekali . So dia letakkan maharnya lagi . Bodoh ke ? Takpelah macamni sahaja lagi .

      Aku listkan BOMOH2 BABI YANG AKU DAH BERUBAT
      1.TOK KENCANA - RM2K
      2.KAK DAYANG - RM4K JUGAK LAH
      3.PAK OSMAN - RM3K
      4.KAK LENNY - RM2K LEBIH
      5.KAK HABSAH - RM3K
      6.PAK BUYONG -RM1K

      HAIH RAMAI LAGI SEBENARNYA TAPI AKU HIGHLINE KAN NAMA2 FAMOUS KAT NI. So masa tu aku pikir aku mungkin takde jodoh dengan dia dan memperisterikan dia . Sampailah aku dapat no bomoh dari member aku . Time tu aku dah rasa putus asa tapi hati masih nak mencuba untuk last chance . akhirnya aku tawakal jela dan berubat dengan bomoh kat indonesia yg member aku suggest. Dan alhamdulillah kesan dia ada nampak perubahan dan aku taktahu dia buat atau lakukan macam mana . sekarang ni dah 11 bulan dah berlalu . isteri aku pon tengah mengandung . Hahahahah ! So the end of the story aku nak pesan kepada sesiapa yg tengah terdesak untuk berubat tu hati2 lah untuk memilih bomoh . Memang susah nak cari yang betul2 tulin melainkan kalau ada pon banyak yg tipu , Kalau tak korang jadi macam aku tu . Ha sampai situ saja lah aku punya cerita harini . Ada masa aku terjah lagi kat sini . Sebelum tu kepada sesiapa nak no bomoh yang menyettelkan masalah aku tu boleh WhatsApp kan aku 01169489574 . Assalamualaikum...






















      Delete
  2. Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

    -tunang/kekasih berpaling hati
    -minyak pengasih
    -pelaris niaga
    -pelet
    -pemikat
    -buka aura
    -santau sum power
    -pelaris dalam galian
    -santau angin
    -santau tepuk bantal
    -santau patung
    -santau Siam
    -santau di Kedah
    -ilmu pengasih
    -ilmu penunduk
    -buka aura

    Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

    WhatsApp +62 822 4631 1483




    ReplyDelete

  3. Bone Meal started out with an incredible objective of ensuring environmental sustainability through innovative green engineering. Our journey began as a fertilizer manufacturing company, utilizing available wastes and converting them into value-added nutrition for plants.

    ReplyDelete

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus