FIQH iBADAH
Kelab Go Green FC di bawah penasihat AJK PAS Pulau Pinang, Zolkifly Md. Lazim dan Sdr. Mohd. Salihin (pengurus kelab bola sepak). |
SOALAN:
Hampir semua
pemain yang menyertai pasukan bola sepak NGO Go
Green di bawah Tuan Haji
Zolkifly Md. Lazim (AJK PAS Pulau Pinang) memakai seluar pendek,
walhal aurat lelaki yang wajib ditutup adalah antara atas pusat dan bawah
lutut. Komen.
Bahasa: asal perkataan aurah, bermaksud keaiban.
Istilah: bahagian tubuh badan yang wajib ditutupi atau dilindungi daripada pandangan orang lain.
Dalil
“Dan hendaklah
kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti
yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu; dan dirikanlah
sembayang serta berikanlah zakat; dan taatilah kamu kepada Allah dan RasulNya.
Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana
hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu-wahai ahlul bait, dan hendak
membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).”
[Surah
Al-Ahzab: 33]
Penjelasan:
Ayat di atas
menjelaskan hukum menutup aurat adalah wajib, sebagaimana wajibnya perintah
mengerjakan solat, berzakat dll.
Asasnya, aurat
lelaki yang wajib ditutupi adalah daripada pusat hingga ke lutut.
Semua imam mazhab
mensyaratkan tuntutan menutup aurat agar sah solat.
Bagaimanapun, fuqaha’ berbeza pendapat dalam menentukan
batasan aurat, antaranya ke atas lelaki mukallaf sendiri.
Mazhab Hanafi
Aurat lelaki semasa solat adalah di
bawah pusat hingga di bawah lutut. Maka lutut adalah aurat menurut pendapat
yang asah berdasarkan hadith yang bermaksud:
“Aurat orang lelaki ialah apa yang terdapat antara pusat dengan lututnya.”
Mazhab Maliki
Aurat lelaki ketika solat hanya aurat berat (mughallazah), iaitu kemaluan hadapan (zakar dan buah zakar) dan kemaluan belakang (kedua-dua papan punggung).
“Aurat orang lelaki ialah apa yang terdapat antara pusat dengan lututnya.”
Mazhab Maliki
Aurat lelaki ketika solat hanya aurat berat (mughallazah), iaitu kemaluan hadapan (zakar dan buah zakar) dan kemaluan belakang (kedua-dua papan punggung).
Oleh itu, wajib bagi lelaki mukallaf
mengulangi solat sekiranya aurat mughallah ini terdedah.
Walaupun paha termasuk dalam maksud
aurat, tetapi bahagian paha hingga ke pangkal lutut dikira sebagai aurat mukhaffafah atau aurat ringan, yang terdedahnya
itu tidaklah sampai
mengulangi solat.
Ini, berdasarkan satu hadith riwayat
Anas bin Malik, yang bermaksud:
“Bahawa di dalam Peperangan
Khaibar, Rasulullah s.a.w. telah terkoyak kain pada pahanya, sehingga aku
ternampak keputihan pahanya.”
Mazhab Shafie
Aurat lelaki semasa solat adalah di bawah pusat hingga di bawah lutut.
Mazhab Shafie
Aurat lelaki semasa solat adalah di bawah pusat hingga di bawah lutut.
Ini, berdasarkan riwayat al Harith
bin Abi Usamah daripada Abu Usamah daripada Abu Said al-Khudri r. a. yang
bermaksud:
“Aurat orang Mukmin ialah antara
pusat dengan lututnya.”
Banyak hadith yang diriwayatkan
tentang penutupan paha sebagai aurat, antaranya hadith yang bermaksud:
“Janganlah kamu mendedahkan
pahamu dan janganlah kamu melihat paha orang hidup dan orang mati.”
Dan sabda Rasulullah s.a.w. kepada
Jarhad al-Aslami:
“Tutuplah pahamu, sesungguhnya paha
itu aurat...”
Menurut pendapat yang sahih di
kalangan ulama` Syafie, pusat dan lutut tidak dikira sebagai aurat.
Ini, berdasarkan hadith riwayat Anas
bin Malik yang menceritakan mengenai Nabi Muhammad s.a.w. mendedahkan pahanya,
sebagaimana yang diterangkan dalam Mazhab Maliki, sebelum ini.
Bagaimanapun, wajib bagi lelaki
menutup sebahagian di bawha lutut supaya tertutup paha, serta menutup
sebahagian di atas pusat supaya tertutup bahagian di bawah pusat.
Ulamak mazhab Shafie berpendapat,
kewajipan menutup bahagian yang melepasi lutut dan pusat itu supaya mengelak
bahagian wajib di antara kedua-duanya itu daripada tidak terdedah.
Ini berdasarkan kaedah, “apabila tidak sempurna kewajipan
disebabkan sesuatu itu, sesuatu itupun menjadi wajib.”
Alasan ini kerana ulama’ Syafi’iyyah
sendiri berpegang pada kaeah fahwal
kitab, iaitu “apabila yang
difahamkan lebih utama hukumnya daripada yang diucapkan.”
Pendirian
Bagi saya, pemain bola lebih baik menutup aurat (iaitu
melepasi di antara bahagian pusat dan lutut) kerana itu adalah di bawah maksud kamaliyyat atau kesempurnaan dalam melakukan
kewajipan menutup aurat.
Bagaimanapun, tidaklah nyata hukum ke atas pemain bola
yang memakai seluar pendek (iaitu menutut aurat mughallazah sahaja) kerana ulamak sendiri
mempunyai pendapat yang berbeza-beza mengenai batasan sebenar aurat lelaki
semasa solat dan di luar solat pada bahagian yang dimaksudkan itu.
Adalah tidak wajar untuk menajamkan perkara kamalliyyat sampai menghalang maksud dakwah Islamiyyah yang wajib.
Justeru itu, saya sependapat dengan pendirian bekas Ketua Pemuda PAS Pusat merangkap Ahli Parlimen Temerloh, al-fadhil Ustaz Nasruddin Hassan At-Tantawi, yang pernah menyebut hal seupmpama ini sebagaimana di bawah:
“Mungkin kita yang bermazhab Syafie agak janggal untuk membenarkan mereka berseluar pendek, berbeza dengan mereka yang bermazhab Hanafi.
"Masih segar dalam ingatan saya sewaktu saya belajar di Maahad Fathul Islami Syria satu waktu dulu.
Sedang saya menegur seorang pemuda yang bermain bola dalam keadaan berseluar pendek, Syeikh Fawwaz (guru kelas merangkap guru Mahfuzat saya) kebetulan lalu di kawasan itu lalu meminta saya membiarkan pemuda itu bermain dalam keadaan ia kekal berseluar pendek.
Keesokkan harinya, Syeikh Fawwaz mendetailkan hukum berpakaian disisi mazhab Hanafi. (Ma'ahad Fathul Islami adalah sebuah Ma'ahad yang menggunakan Feqh Mazhab Imam Hanafi).
Ringkasnya, mereka boleh menerima pemain yang berseluar pendek selama mana pendeknya seluar itu masih dalam kategori sopan, iaitu tidak sendat dan hanya atas sedikit dariparas lutut. - Tidak bercawat seperti seluar pelumba lari dan perenang.”
[Lihat entri Tahajjud World Cup]
Wallahu 'alam.
ZAINULFAQAR YAACOB
Fotojurnalis P.Pinang
merangkap
Ahli PAS Seumur Hidup bagi Kawasan Batu Kawan
+60194241583
zainulfaqary@gmail.com
@zainulfaqar
facebook.com/zainulfaqar.yaacob
No comments:
Post a Comment