09 August 2014

"Kalau projek Terowong P.Pinang tender tutup, patut kos 'direct nego' sudah ditetapkan 28 April 2011 lagi lah, Tantawi!"

Gambar Hiasan: GENG BAS SEKOLAH
"Malah isu yang lebih besar ialah timbul persoalan bagaimana Kerajaan Pulau Pinang boleh menandatangani MoU (disaksikan YAB PM Najib) dengan Beijing Urban Construction Group Co. Ltd (BUCG), salah satu rakan utama konsortium yang memenangi projek Penang Tunnel ini pada 28 April 2011 sedangkan proses pre-qualification tender kerajaan negeri hanya bermula lebih 6 bulan selepas MoU iaitu pada 14 November 2011?
"Apakah kerajaan Pulau Pinang sebenarnya telah pun memilih pemenang kontrak mega ini sebelum proses tender bermula ? 
"Saya kira sesiapa sahaja yang biasa dengan resam perlaksanaan kontrak dan projek boleh merumuskan bahawa ini bukanlah satu proses tender terbuka. ( Seolah - olah BUCG telah mendapat keistimewaan lebih awal sebelum proses tender dilakukan apabila telah wujud MoU pada April 2011.)" - respons Nasruddin Hasan At-Tantawi.

ULASAN FAQAR
ISU POKOK mengapa Tantawi menyokong pendirian Khalid dalam isu KIDEX yang jelas dirunding secara tenter tertutup atau direct nego masih tidak dijawab lagi. 

Jadi, saya tanya sekali lagi kepada bakal timbalan presiden Geng Bas Sekolah tersebut di sini:

"Oleh kerana Kerajaan Pusat tidak pernah mengamalkan tender terbuka, ertinya projek Lebuh raya Bertingkat Kinrara-Damansara (Kidex) bernilai RM2.2 bilion jelas dianugerahkan kepada syarikat tertentu tanpa melalui tender terbuka...kenapa fitnah pentadbiran Guan Eng?"

MASALAH paling besar Tantawi adalah datanya hanya bergantung pada capaian di media internet (itupun calon Timbalan Geng Bas Sekolah ini tak sebut sumber mana dia ambil).

Umum mengetahui BUCG dan CRCC adalah dua syarikat gergasi asing dari China yang bergabung di bawah Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. yang dipengerusikan oleh Datuk Ahmad Zarul Zulkifly.

Manakala, dua lagi syarikat kontraktor Bumiputera Melayu tempatan yang bergabung di bawah konsortium itu adalah Sri Tinggi Sdn. Bhd. dan Juteras Sdn. Bhd..

Mungkin Tantawi tak baca habis kenyataan Lim Hock Seng, sebab itu dia tak tahu mengapa yang Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. itu diketuai oleh Ahmad Zarul.

Jadi, elok saya kepilkan penjelasan rasmi Exco Kerja Raya, Pengangkutan & Utiliti berkenaan di sini supaya Tantawi boleh baca dan faham:

Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd adalah sebuah special purpose vehicle(SPV) yang mengandungi syarikat berikut:-

Zenith Construction Sdn Bhd bersama China Railway Construction Corporation Ltd sebanyak 70% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM 3.5 juta dan RM 4 bilion masing-masing;

* Beijing Urban Construction Group 10% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM 541 juta;

* Sri Tinggi Sdn Bhd 10% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM 3.7 juta; dan

* Juteras Sdn Bhd 10% ekuiti dengan modal berbayar sebanyak RM 1 juta.

Keseluruhan modal berbayar keempat-empat syarikat adalah RM 4,549.2 juta yang memenuhi kriteria Kerajaan Negeri yang meletakkan modal berbayar minima RM 381 juta.

Dengan kata lain bukan hanya sepucuk surat penerimaan tetapi terdapat lagi 4 (5 kesemuanya) surat penerimaan untuk memastikan ia dijalankan oleh syarikat induk masing-masing dan bukannya hanya dengan Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd.

Apabila kontrak formal dimuktamadkan selepas perbincangan butiran lanjut pada beberapa bulan lagi, semua 5 buah syarikat rakan kongsi diperlukan untuk menandatangani surat perjanjian untuk memastikan projek ini dijalankan oleh syarikat induk yang berprestij.

Seperkara lagi yang Tantawi perlu tahu bahawa, Putrajaya mengarahkan semua projek pemajuan di negara ini yang membabitkan syarikat gergasing asing mesti melibatkan syarikat kontraktor tempatan, demi mencegah liberalisasi pemajuan domestik.

Ini, turut diperjelas oleh Menteri Kerja Raya Senator Datuk Shaziman Abu Mansor dalam Industry Forum: Consultation On Liberalisation In Construction Sectorpada 23 Mac 2010.

22. "Kerajaan tidak membuka ruang kepada pemain industri asing secara sewenang-wenangnya.
"Liberalisasi bukan bermakna deregulasi secara total ke atas undang-undang dan peraturan semasa, tetapi sebaliknya liberalisasi membenarkan ‘domestic regulations’ yang tidak bersifat diskriminasi, di antara pemain tempatan dan asing, diperkenalkan sebagai alat kawalan bagi menjaga kepentingan pemain-pemain industri tempatan termasuk kontraktor-kontraktor kecil dan sederhana seperti tuan-tuan sekelian.
28. "Oleh itu, saya berharap agar tuan-tuan mengambil inisiatif untuk melibatkan diri di dalam merebut peluang-peluang yang disediakan oleh negara luar sebagai batu loncatan ke arah penerokaan global yang lebih jauh lagi.
Suka saya mencadangkan supaya tuan-tuan bergabung di bawah syarikat yang bersifat multi-disciplinary dan mengujudkan konsortium yang berwibawa agar tuan-tuan dilihat lebih berkeupayaan dan gah untuk bersaing dengan syarikat-syarikat luar," kata Shaziman dipetik dari portal rasmi Kementerian Kerja Raya.

Baca bagi habis Tantawi supaya lebih faham bahawa penubuhan konsortium ini dilakukan apabila satu-satu projek pemajuan itu membabitkan syarikat kontraktor asing.

Kalau Tantawi faham amalan Putrajaya ini, in sha Allah bakal timbalan Geng Bas Sekolah berkenaan  akan faham kedududkan Zenith dan BUCG dalam Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. dalam projek Torowong Bawah Dasar Laut RM6.3 bilion, serta posisi Ahmad Zarul mengetuai konsortium tersebut.

Kalau Tantawi mampu memahami kedudukan sebenar Ahmad Zarul mengetui konsortium Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd., in sha Allah bakal timbalan Geng Bas Sekolah berkenaan mampu faham berhubung amalan tender terbuka Kerajaan Pulau Pinang dengan Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. tersebut. 

Kementerian Kewangan melalui Jabatan Kewangan Negeri sendiri yang membuat anggaran kos pembinaan projek Terowong Bawah Dasar Laut bernilai RM8 bilion.

Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. dipilih sebab tender terbuka diamalankan oleh Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran Ketua Menteri YAB Tuan Lim Guan Eng.

Baca ulasan Lim Hock Seng seperti di bawah:

Kos projek ini pada awalnya dianggarkan oleh kerajaan sebanyak RM 8 bilion telahpun dapat dikurangkan kepada RM 6.3 bilion menerusi proses tender terbuka, yang terendah di antara semua pembida yang diterima," jelas Hock Seng dalam kenyataan rasminya.

Tantawi perlu juga baca balik Perlembagaan, baru berjumpa bahawa Hal-Hal Luar Negeri di bawah Senarai Persekutuan.

Sebab itu, MOU Malaysia-China tidak dapat tidak mesti dimeterai juga kerana hubungan Negara dengan Negara (G to G), sungguhpun proses tender terbuka telahpun dilakukan antara Kerajaan Pulau Pinang dan Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd..

MOU Malaysia dengan China memanglah perlu dilakukan sebelum proses tender terbuka selesai dilakukan di Pulau Pinang sebab Kerajaan Negeri di bawah Kerajaan Pusat, proses pentadbiran memang mesti sebegitu di mana-mana negeri pun. 

KERAJAAN Pusat tidak pernah langsung mengumumkan tender terbuka dalam semua projek mega pusat, termasuk pemajuan Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Namun, Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin tiba-tiba dilaporkan menyaksikan Majlis Menandatangani Perjanjian Kontrak (MOA) antara Pengarah Urusan JKSB Datuk Ir. Ismail Mohamed Taib (kiri), Sun Liang (Pengarah Urusan Chec) (kanan), serta Pengarah Urusan UEM Builders, Datuk Ridza Abdoh Salleh di Kuala Lumpur pada 26 April 2010. | Foto: Utusan Malaysia

Dalam projek Jambatan Kedua Pulau Pinang umpamanya, Kerajaan Pusat pun memeterai perjanjian dengan Negara China sungguhpun projek mega persekutuan RM4.5 bilion itu dianugerah secara tender tertutup kepada UEM Builders Bhd., Chec Consortium (M) Sdn. Bhd. serta 'syarikat khas' Jabatan Kedua Sdn. Bhd. JKSB), pada  26 April 2010 lepas.   

Ini kerana, projek mega persekutuan tersebut turut dibiayai oleh Export-Import Bank of China dari negara China, selain, Kumpulan Wang Amanah Persaraan Diperbadankan (KWAP) dan Bank Pembangunan Malaysia Bhd. (BPMB).

Dalam artikel lepas lagi, ingat saudara faham apa yang saya cuba sampaikan seperti di bawah:

"Oleh kerana Kerajaan Pusat tidak pernah mengamalkan tender terbuka, ertinya projek Lebuh raya Bertingkat Kinrara-Damansara (Kidex) bernilai RM2.2 bilion jelas dianugerahkan kepada syarikat tertentu tanpa melalui tender terbuka..." - respons BJ FAQAR

Tentulah MOU Malaysia-China dibuat terlebih dahulu sebelum BUCG dibenarkan menyertai Concortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. yang diketuai Ahmad Zarul. Ini amalan Kerajaan dengan Kerajaan, dan Negara dengan Negara.

Faham sekali lagi betul-betul mengapa tender terbuka diberikan kepada Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd., sebagaiaman dalam penjeasan Hock Seng:

"Kos projek ini pada awalnya dianggarkan oleh kerajaan sebanyak RM 8 bilion telahpun dapat dikurangkan kepada RM 6.3 bilion menerusi proses tender terbuka, yang terendah di antara semua pembida yang diterima," kata Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti Pulau Pinang dalam kenyataan rasminya.

Tantawi keliru amalan tender terbuka Kerajaan Negeri sebenarnya dengan Consortium Zenith BUCG Sdn. Berhad, atau dengan Beijing Urban Construction Group Co Ltd (BUCG) ?

Kalau ya pun nak fitnah MOU Pulau Pinang-BUCG pada 28 April 2011 yang disaksikan oleh Perdana Menteri itu sebagai bukti Kerajaan Negeri mengamalkan tender tertutup (direct nego) untuk menyokong KIDEX Khalid, Tantowi sendri secara tak langsung telahpun mengaku bahawa Kerajaan Negeri mengamalkan tender terbuka semasa MOU dengan Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd. yang dimeterai pada 14 November 2011.

Ini kerana, amalan tender terbuka pada majlis MOU 14 November 2011 sahaja menyebut konsortium itu dipilih secara tender terbuka kerana menawarkan harga RM6.3 bilion, iaitu sebut harga yang jauh lebih rendah berbanding RM8 bilion yang dianggarkan oleh Kerajaan sendiri.

MOU pada 28 April 2011 ada sebut kos direct nego kalau ya nak fitnah Kerajaan Negeri pun melaksanakan tender tertutup macam Pusat?

Hock Seng dalam kenyataannya telahpun menjelaskan hal ini, tetapi Tantawi mungkin malas membaca atau malas memikir:

"Kos projek ini pada awalnya dianggarkan oleh kerajaan sebanyak RM 8 bilion telahpun dapat dikurangkan kepada RM 6.3 bilion menerusi proses tender terbuka, yang terendah di antara semua pembida yang diterima," kata Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti Pulau Pinang dalam kenyataan rasminya.

Sebab itu BJ Faqar nak jawab sebegini sahaja:

"Kalau projek Terowong P.Pinang ditender secara tertutup, patut kos 'direct nego' sudah diumum 28 April 2011 lagi lah, wahai Tantawi calon timbalan presiden Geng Bas Sekolah!"

No comments:

Post a Comment